Piątek, 2017-08-18

Imieniny:

Bogusława, Bronisława
  • Odwiedziło nas: 253388 osób
  • Do końca roku: 135 dni
  • Do wakacji: WAKACJE!!! dni
Logo BIP

Poradnik Mamy !!!

Poradnik Mamy !!!

 

            ZDROWE JEDZENIE ZDROWY CZŁOWIEK

                         PORADNIK POZYTYWNEGO ODŻYWIANI

                                                                     

Drodzy Państwo

Czy naprawdę mamy wpływ na jakość naszego życia, zdrowia, samopoczucia, na zdrowie naszych dzieci? Niewątpliwie mocarzem, które daje energie i moc ku cudownemu wzrostowi naszym małym skarbom jest pożywienie, które ma moc budującą lub destrukcyjną. By pomóc naszym dzieciom rozwijać się w zdrowiu i harmonii powinniśmy baczniej przyglądać się ich pożywieniu w ciągu dnia. Warto zainwestować troszkę swojego cennego czasu na zapoznanie się z wartościowymi produktami i z tymi, które należy wrzucić na czarną listę. Aby zachęcić Państwa do  zdrowego odżywiania chciała bym obalić kilka mitów… takich jak to, że zdrowe odżywianie wymaga wiele wysiłku, jest drogie, czasochłonne a już na pewno nie smaczne J …. Chciała bym abyście Państwo dali sobie troszkę czasu, nie zniechęcali się i zainwestowali w zdrowie na talerzu… bo to cudowna inwestycja, która szybko zaowocuje zdrowiem, siłą dobrym samopoczuciem, koncentracją spokojem, uśmiechem, ustąpieniem dolegliwości zdrowotnych nie tylko u NASZYCH DZIECI ALE RÓWNIEŻ U NAS SAMYCH. Z doświadczenia wiem, że zdrowie można budować i przywrócić jedzeniem, że zioła stoją na straży dobrego samopoczucia  i że dzieci mogą być zdrowe mimo wszelkim przeciwieństwom.

Pewnie zastanawiacie się od czego zatem zacząć tą fantastyczną przygodę odnowy na talerzu.

Kiedy już podjęta zostanie decyzja, że chcemy być przewlekle zdrowym – przystępujemy do działania.

Po pierwsze robimy  porządek w lodówce i kuchennych szafkach!

Oto czarna lista produktów, które powinny zniknąć z Naszej kuchni i wylądować w koszu.

1. Wszelakiej smarowidła faszerowane konserwantami i polepszaczami smaku przetwory mięsne i rybne (pasztety,  sałatki rybne itd.), wszelkie produkty puszkowane (mięsa, ryby, warzywa)
2. Kostki rosołowe z glutaminianem sodu (prawie wszystkie obecne na rynku)
3. Zupki w proszku, proszkowane dressingi do sałatek, fixy do dań obiadowych, przyprawy do kurczaka z glutaminianem sodu, kisiele, budynie, galaretki, które w składzie nie posiadają naturalnych składników.
4. Proszkowane i płynne przyprawy z glutaminianem sodu (Kucharek, Vegeta, Jarzynka, Maggi), syntetyczne aromaty do ciast, cukier wanilinowy itp.
5.  Margaryny i mixy margaryn z masłem ( to szkodliwe tłuszcze utwardzane )
6. Smarowidła napakowane rafinowanymi tłuszczami i białym cukrem (typu Nutella, Snickers itp.)
7. Dżemy, syropy i konfitury nadmiernie słodzone białym cukrem
8. Chipsy, chrupki, orzeszki w karmelu i tym podobne „pogryzanki”
9. Biały cukier i jego przetwory (zapasy słodyczy, czekoladek, ciastek i tym podobnych) oraz syntetyczne słodziki.
10. Sól rafinowana biała
11. Rafinowane oleje roślinne
12. Biała mąka i jej przetwory (pieczywo i makarony z białej mąki, krakersy, słone paluszki, sucharki itp.)
13. Biały ryż
14. Kupne gotowe płatki śniadaniowe i kupne gotowe musli
15. Mrożone frytki, pizze, hamburgery, paluszki rybne
16. Napoje gazowane, energetyzujące
17. Słodzone białym cukrem jogurty owocowe, serki homogenizowane, maślanki i kefiry smakowe
18. Mleko UHT, serki topione, śmietanki UHT,  wszelkie przemysłowo przetworzone produkty nabiałowe.

Po takiej operacji możemy stwierdzić, że w zasadzie nie mamy nic do jedzenia   Będziemy jednak  w błędzie: otóż jedynie i wyłącznie to, co właśnie się ostało w szafkach i lodówkach TO JEST PRAWDZIWE JEDZENIE! Spokojnie jednak jeśli zostało tego niewiele, wszystko można zastąpić smacznie i zdrowo.

 

Zdrowe odżywianie – lista niezbędnych produktów.

 

1. Warzywa i owoce
Po zakończeniu czyszczenia szafek i lodówki ze szkodliwych  produktów idziemy na zakupy. Swoje kroki kierujemy do warzywniaka, gdzie zaopatrujemy się  w świeże warzywa i owoce. Jeśli znamy jakiegoś rolnika w pobliżu, o którym wiemy na pewno, że  uprawia  bez chemii to zaopatrujemy się u niego.  Jeśli nie macie takich możliwości – nie szkodzi. Lepiej zjeść warzywko „z warzywniaka” niż nie zjeść go wcale lub zjeść kotleta.

Najczęstsze nasze wątpliwości może budzić oprysk warzyw czy owoców. Przedstawiam  jak prostym domowym sposobem pozbyć się ewentualnych oprysków z powierzchni warzyw i owoców. Warzywa i owoce na kilka minut zostawiamy w roztworze sody oczyszczonej (ok. łyżkę sody oczyszczonej na litr wody co da nam pH ok. 10, wystarczające aby zaszła hydroliza związków chemicznych użytych do oprysku), po  czym spłukujemy czystą wodą i gotowe.

 

2. Sól morska i himalajska
Ponieważ wyrzuciliśmy do kosza niepotrzebne naszemu organizmowi przyprawy takie jak sól rafinowana czy Vegeta/Jarzynka/Kucharek – musimy zaopatrzyć się w nowe. Powinniśmy zakupić sól himalajską.  Ma cudowny smak, głębszy i bogatszy niż sól morska, zastępuje godnie Vegetę w większości przypadków. Sól himalajska to kilkadziesiąt naturalnych pierwiastków (mikroelementów) niezbędnych dla naszego organizmu, m.in.: wapń, magnez, lit, bor, krzem, siarka itd.

3. Orzechy i nasiona oraz suszone owoce 
Niezbędnym jest posiadanie w domu zapasów rozmaitych:
– orzechów: migdały, orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, nerkowce, makadamia, pekany, kokos (wiórki) i inne jakie lubimy.

– nasion: siemię lniane, słonecznik, dynia, sezam i inne jakie lubimy oraz nasiona na kiełki których nie spożywamy bezpośrednio lecz dopiero po skiełkowaniu. Ich hodowanie to prawdziwa przyjemność, a zjadanie jeszcze większa .

– suszonych owoców: rodzynki, żurawina, jagody Goji, morele, daktyle, wiśnie, figi, jak również inne: jabłka, gruszki, banany, mango  i inne jakie lubimy. Owoce suszone kupujmy niesiarczkowane. Fantastycznie zastępują dzieciom słodycze, są świetnym dodatkiem do jogurtów, deserów, owsianek i jako samodzielna przekąska dla dużych i małych.

4. Naturalne i zdrowe słodziki

Do słodzenia możemy używać wielu produktów w zależności od smaku i potrzeby począwszy od daktyli suszonych, syropów( daktylowy, z agawy, klonowy) skończywszy na cukrze brzozowym. Daktyle, można używać  do osładzania swoich koktajli lub deserów. Na drugim miejscu jest ksylitol lub erytrytol (naturalne poliole), dalej syrop klonowy, daktylowy oraz miód pszczeli (organiczny, surowy, z pewnego źródła  nie pasteryzowane „mieszanki miodów” niewiadomego pochodzenia!). Jest jeszcze stewia. Warto zaopatrzyć się w nieuzależniający zamiennik kakao – karob. Można go zakupić w proszku lub smarownym kremiku. Idealny do szejków, lodów, jogurtu i deserów.

5. Herbaty 
Herbatę czarną można pijać okazjonalnie, lecz należy pamiętać, że jest ona zakwaszająca. Alkalizująco działają natomiast Yerba Mate, herbata zielona i wszelkie herbaty ziołowe i owocowe. Kupując herbatę owocową zwracajmy uwagę na skład – może wpaść nam w rękę czarna herbata jedynie AROMATYZOWANA owocem. Takich herbat nie kupujemy. Ważne by nie zaparzać wrzątkiem żadnej herbaty, ponieważ zniszczymy cenne składniki jakie zawiera! Max. temperatura to 80 stopni. Dla dzieci bardzo cenna jest herbata Roibos, która posiada szeroką gamę cudownych składników: żelazo,  potas, miedź, wapno, mangan, magnez, cynk, kwercetyna,  flawonoidy

6. Tłuszcze
Wszelkie oleje jakich będziemy używać muszą być wyciskane na zimno, nierafinowane. Kupujemy najpierw butelkę oliwy z oliwek extravergine. Oprócz oliwy  możemy zaopatrzyć się też w tłoczony na zimno olej lniany i kokosowy (tzw. masło kokosowe). Olei jest bardzo dużo w zależności od potrzeb i smaku możemy je zmieniać i próbować (olej sezamowy, rzepakowy, krokoszowy, rydzowy, olej wiesiołkowy, słonecznikowy, makowy, konopny, olej z dzikiej róży, z ostropestu, z pestek dyni, z czarnuszki, z orzechów włoskich, z pestek winogron…

7. Soda oczyszczona

Będzie niezbędna do wypłukiwania pestycydów z powierzchni warzyw i owoców oraz do mnóstwa innych zastosowań.

8. Zboża
Wyrzuciliśmy do kosza przetworzone i cukrowane płatki typu Nestle. Co w zamian? Musimy kupić płatki owsiane i orkiszowe, lub inne – w naturalnej postaci, bez cukru i innych dodatków.  Z łatwością zrobimy z nich muslii oraz pyszne owsianki dla naszych pociech, dodając suszone owoce, orzechy i syrop klonowy nie oprze się nawet największy niejadekJPonieważ mąkę  białą powinniśmy wyeliminować przyda się mieć w domu mąkę: orkiszową i razową (pszenną lub żytnią), oraz pełnoziarnisty ryż. Obecnie jest bardzo duży wybór mąk, wiec łatwo jest zastąpić białą, pszenna mąkę.

9. Przyprawy
Przyprawy w naszej zdrowej kuchni to podstawa z nimi każda potrawa będzie cudownie smakowała bez dodatków veget oraz kostek rosołowych. Zioła sprawią, że dania będą aromatyczne i smaczne. Nie powinno zabraknąć przypraw takich jak: majeranek, cynamon, pieprz cayenne, bazylia, imbir, kurkuma, kozieradka, lubczyk , kminek, wiórki kokosowe, goździki, gałka muszkatołowa oraz inne jakie lubicie. Wszystkie naturalne przyprawy mają sporo cennych antyoksydantów.

 POWODZENIA 

* artykuł napisała Mama Oli z I grupy . Dziekujemy !!!!