Dojrzałość szkolna - co dziecko powinno osiągnąć kończąc edukację przedszkolną
Dojrzałość do podjęcia nauki w szkole
W zakresie rozwoju fizycznego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in.
-
zgłaszanie potrzeb fizjologicznych;
-
wykonywanie czynności samoobsługowych, ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
-
inicjowanie zabaw konstrukcyjnych;
-
uczestniczenie w zabawach ruchowych;
-
nabywanie sprawności przygotowujących do nauki czytania i pisania;
W zakresie rozwoju emocjonalnego dziecko powinno potrafić m.in.
-
nazywać emocje, bez lęku rozstawać się z rodzicami;
-
szanować uczucia swoje i innych, rozróżniać emocje;
-
potrafić szukać wsparcia w sytuacjach, z którymi nie potrafi sobie poradzić;
-
dostrzeganie piękna przyrody oraz świadomość, że zwierzęta też posiadają zdolność odczuwania;
W zakresie rozwoju społecznego powinno potrafić m.in.
-
przejawiać poczucie własnej wartości jako osoby;
-
odczuwać swoją przynależność do rodziny;
-
posługiwać się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem, używać zwrotów grzecznościowych;
-
komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi poprzez komunikaty werbalne i niewerbalne;
W zakresie rozwoju poznawczego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in.
-
wyrażanie swojego zrozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu;
-
odróżnianie fikcji od rzeczywistości;
-
rozpoznawanie liter(drukowanych małych i dużych);
-
kreślenia wybranych liter i cyfr;
-
określanie kierunków i miejsca na kartce papieru;
-
samodzielne planowanie ruchu przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury
-
układanie historyjek obrazkowych;
-
recytowanie wierszy;
-
śpiewanie piosenek;
-
układanie i rozwiązywanie zagadek;
-
odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
-
odpowiadanie na pytania i opowiadanie o zdarzeniach;
-
podejmowanie się eksperymentowanie z różnymi narzędziami graficznymi;
-
rozpoznawanie symboli narodowych(godło, flaga, hymn),wymienianie nazwy swojego kraju i jego stolicy;
-
nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim;
-
orientowania się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
-
klasyfikowania przedmiotów według poszczególnych cech: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
-
układania przedmiotów w grupy, szeregi, rytmy;
-
rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
-
rozróżniania strony lewej i prawej, ustalanie położenia przedmiotów względem siebie;
-
rozpoznawania cyfr oznaczających liczby od 0 do 10;
-
posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
-
liczenia obiektów, odróżniania liczenia błędnego od poprawnego;
-
przeliczania elementów zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności;
-
określania czynności z wykorzystaniem pojęć dotyczących następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
-
znajomości pojęć dotyczących zjawisk przyrodniczych;
-
rozpoznawania modeli monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumienia, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
-
wskazywania zawodów wykonywanych przez osoby z najbliższego otoczenia;
-
posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
-
rozumienia prostych poleceń w języku obcym, a także podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej.
Charakterystyka dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole
Dojrzałość fizyczna
Jest ogólnie sprawne ruchowo. Posiada sprawność manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową. Charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem organów zmysłowych. Jest odporne na choroby i zmęczenie.
Dojrzałość emocjonalno-społeczna
Jest w znacznym stopniu samodzielne. Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i rówieśnikami. Potrafi podporządkować się ustalonemu regulaminowi. Jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela. Potrafi opanować reakcje emocjonalne.
Dojrzałość umysłowa
Jest aktywne poznawczo, chce się uczyć. Interesuje się czytaniem i pisaniem. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje. Posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć. Uważnie i ze zrozumieniem słucha tego, co mówi nauczyciel. Rozumie i spełnia polecenia nauczyciela. Swobodnie i w sposób zrozumiały dla otoczenia wypowiada się. Potrafi opowiedzieć treść np. historyjki obrazkowej, wyrażać swoje życzenia, zadawać pytania, wyciągać wnioski.
Dojrzałość do czytania i pisania
Umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. Potrafi różnicować kształty, dźwięki, porównywać i odtwarzać. Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów. Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowanych form graficznych. Potrafi przetworzyć obraz graficzny na obraz ruchu.
Dojrzałość do nauki matematyki
Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Potrafi klasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru. Umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.