Dojrzałość szkolna - co dziecko powinno osiągnąć kończąc edukację przedszkolną

Dojrzałość do podjęcia nauki w szkole

W zakresie rozwoju fizycznego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in.

  • zgłaszanie potrzeb fizjologicznych;

  • wykonywanie czynności samoobsługowych, ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;

  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych;

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;

  • nabywanie sprawności przygotowujących do nauki czytania i pisania;

W zakresie rozwoju emocjonalnego dziecko powinno potrafić m.in.

  • nazywać emocje, bez lęku rozstawać się z rodzicami;

  • szanować uczucia swoje i innych, rozróżniać emocje;

  • potrafić szukać wsparcia w sytuacjach, z którymi nie potrafi sobie poradzić;

  • dostrzeganie piękna przyrody oraz świadomość, że zwierzęta też posiadają zdolność odczuwania;

W zakresie rozwoju społecznego powinno potrafić m.in.

  • przejawiać poczucie własnej wartości jako osoby;

  • odczuwać swoją przynależność do rodziny;

  • posługiwać się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem, używać zwrotów grzecznościowych;

  • komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi poprzez komunikaty werbalne i niewerbalne;

W zakresie rozwoju poznawczego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in.

  • wyrażanie swojego zrozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu;

  • odróżnianie fikcji od rzeczywistości;

  • rozpoznawanie liter(drukowanych małych i dużych);

  • kreślenia wybranych liter i cyfr;

  • określanie kierunków i miejsca na kartce papieru;

  • samodzielne planowanie ruchu przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury

  • układanie historyjek obrazkowych;

  • recytowanie wierszy;

  • śpiewanie piosenek;

  • układanie i rozwiązywanie zagadek;

  • odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;

  • odpowiadanie na pytania i opowiadanie o zdarzeniach;

  • podejmowanie się eksperymentowanie z różnymi narzędziami graficznymi;

  • rozpoznawanie symboli narodowych(godło, flaga, hymn),wymienianie nazwy swojego kraju i jego stolicy;

  • nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim;

  • orientowania się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;

  • klasyfikowania przedmiotów według poszczególnych cech: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;

  • układania przedmiotów w grupy, szeregi, rytmy;

  • rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

  • rozróżniania strony lewej i prawej, ustalanie położenia przedmiotów względem siebie;

  • rozpoznawania cyfr oznaczających liczby od 0 do 10;

  • posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

  • liczenia obiektów, odróżniania liczenia błędnego od poprawnego;

  • przeliczania elementów zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności;

  • określania czynności z wykorzystaniem pojęć dotyczących następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;

  • znajomości pojęć dotyczących zjawisk przyrodniczych;

  • rozpoznawania modeli monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumienia, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;

  • wskazywania zawodów wykonywanych przez osoby z najbliższego otoczenia;

  • posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

  • rozumienia prostych poleceń w języku obcym, a także podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej.

     

     

    Charakterystyka dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole

     

    Dojrzałość fizyczna

    Jest ogólnie sprawne ruchowo. Posiada sprawność manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową. Charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem organów zmysłowych. Jest odporne na choroby i zmęczenie.

     

     

    Dojrzałość emocjonalno-społeczna

     

    Jest w znacznym stopniu samodzielne. Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i rówieśnikami. Potrafi podporządkować się ustalonemu regulaminowi. Jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela. Potrafi opanować reakcje emocjonalne.

     

     

    Dojrzałość umysłowa

     

    Jest aktywne poznawczo, chce się uczyć. Interesuje się czytaniem i pisaniem. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu       i środowisku, w którym żyje. Posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć. Uważnie i ze zrozumieniem słucha tego, co mówi nauczyciel. Rozumie i spełnia polecenia nauczyciela. Swobodnie i w sposób zrozumiały dla otoczenia wypowiada się. Potrafi opowiedzieć treść np. historyjki obrazkowej, wyrażać swoje życzenia, zadawać pytania, wyciągać wnioski.

     

     

    Dojrzałość do czytania i pisania

     

    Umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. Potrafi różnicować kształty, dźwięki, porównywać i odtwarzać. Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów. Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowanych form graficznych. Potrafi przetworzyć obraz graficzny na obraz ruchu.

     

     

    Dojrzałość do nauki matematyki

     

    Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Potrafi klasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru. Umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10.