Co będziemy robić w styczniu?

 

 

  • obserwować przyrodę w okresie zimy

  • pomagać zwierzętom w czasie zimy - dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach

  • poznawać przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawać ich ptasie cechy

  • poznawać różne zjawiska fizyczne i chemiczne: topnienie ciał stałych (np. śniegu), krystalizacja, rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i skraplania, rozszczepienia światła (tęcza), zjawisk akustycznych (np. echo), magnetycznych

  • uczestniczyć w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

  • tworzyć słowa: rozpoczynające się, kończące się daną głoską i mające ją w środku

  • różnicować samogłoski i spółgłoski

  • wyodrębniać ze słów głoski: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie

  • czytać sylaby, wyrazy (o prostej budowie fonetycznej), czytać całościowo wyrazy – nazwy obrazków (lub równoważniki zdań)

  • rozpoznawać i nazywać małe liter i wielkie liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż

  • układać rymy do podanych słów

  • wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne

  • nazywać kolejne pory roku, dni tygodnia, miesiące

  • poznawać kalendarz, jego rolę w określaniu miesięcy i dni tygodnia

  • kojarzyć liczbę wyrażoną liczebnikiem z odpowiednią cyfrą

  • poznawać cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaki: <, >, =, oraz stosować ich w sytuacjach zadaniowych

  • dodawać i odejmować w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

  • rozwiązywać zadania tekstowe o tematyce bliskiej dzieciom

  • wykonywać prace plastyczne różnymi technikami

  • uczyć się nowych piosenek, uczestniczyć w zabawach muzyczno - ruchowych

  • dzielić się wiadomościami na temat życia w rodzinie, aktywnie uczestniczyć w organizowaniu Dnia Babci i Dziadka na terenie przedszkola (dekorowanie sali, przygotowywanie zaproszeń, poczęstunku itp.)

  • powtarzać z pamięci wiersze i piosenki – przygotowanie programu artystycznego, uczestniczenie w zabawach teatralnych

  • poruszać się pod dyktando nauczyciela, wyznaczać kierunki od osi własnego ciała

  • wykorzystywać orientację przestrzenną w grach i zabawach ruchowych

  • poznawać numery alarmowe: 999, 998, 997 i 112

  • przewidywać skutki niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania

  • wspólne przeprowadzać eksperymenty; wyciągać wnioski

  • uczestniczyć we wspólnych zabawach, np.: integracyjnych, sportowych, teatralnych

  • przestrzegać zasad zgodnego współdziałania (uzgadnianie planu działania, podział ról, wzajemna pomoc, tolerancja względem odmiennych pomysłów kolegów itp.)

  • poznawać zawody związane z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia

  • uczestniczyć w balu karnawałowym