TO WARTO PRZECZYTAĆ- Czym jest koordynacja wzrokowo-ruchowa? ( zabawy i ćwiczenia)
Czym jest koordynacja wzrokowo-ruchowa?
Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność, która pozwala nam na wykonanie czynności, które wymagają od nas jednoczesnego użycia oczu i rąk.
Wykorzystujemy oczy, aby skierować naszą uwagę i ręce, aby przeprowadzić zdecydowe działanie.
- Wykorzystujemy nasze oczy, aby skierować uwagę na bodziec i pomóc mózgowi zrozumieć, gdzie ciało znajduje się w przestrzeni (samoocena).
- Używamy rąk do równoczesnego przeprowadzenia zdecydowanego zadania w oparciu o wizualne informacje, jakie otrzymują nasze oczy.
Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej jest szczególnie ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka i uczenia się w klasie.
Prawie wszystkie nasze codzienne czynności wymagają koordynacji wzrokowo-ruchowej dlatego tak ważna jest jej stymulacja i poprawa. Koordynacja wzrokowo-ruchowa rozwija się głównie w okresie niemowlęcym, jednocześnie rozwija poważne i precyzyjne zdolności motorycznych, ważne jest, żeby również dorośli pracowali nad ich wyostrzeniem i poprawą.
Przykłady koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Używamy koordynacji ręka-oko, gdy piszemy. Kiedy zaczynamy tworzyć linie, oczy nasze przesyłają informacje wizualne do mózgu, aby poinformować go, gdzie znajduje się ręka i czy pismo jest czytelne.
- Prawie każdy sport wymaga użycia koordynacji wzrokowo-ruchowej, aby koordynować, co można zobaczyć na własne oczy wraz ruchem ciała. W zależności od dyscypliny sportu, koordynacja ręka-oko (koszykówka, tenis, piłka nożna, itp) lub koordynacja stopa-oko (piłka nożna, biegi itp) będzie bardziej dominująca. Niezależnie od sportu, można liczyć na to, że oko będzie skoordynowane z jakąś częścią ciała, a więc bardziej odpowiednie określenie dla tego rodzaju koordynacji będzie nazwa koordynacja ruchowa.
- Umieszczenie klucza w zamku wykorzystuje również koordynację ręka-oko. Podobne jak włożeniu karty kredytowej do czytnika, albo gdy dziecko bawi się zabawkami z kształtami, jakie musi dopasować do pewnej dziury.
Problemy związane z deficytem koordynacji wzrokowo-ruchowej
Pamiętajmy, że koordynacja wzrokowo-ruchowa może działać źle, nawet jeśli oczy i wizja osoby nie są dotknięte i jeśli ich umiejętności motoryczne działają prawidłowo. Możliwe jest, że ktoś o doskonałym wzroku ma problemy koordynacyjne, które będą widoczne tylko, gdy osoba będzie musiała skorzystać z obu systemów wizualnego i motorycznego razem.
Wszelkie zmiany w zakresie systemów wizualnych i motorycznych mogą znacząco wpływać na koordynację ręka-oko, np. wizualne lub problemy z mięśniami, takie jak zez, niedowidzenie, hipotonia mięśni, zaburzenia równowagi czy inne. Uszkodzenie mózgu w obszarach motorycznych (lub obszarach związanych z obszarami motorycznymi) lub obszarach percepcyjnych może powodować problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową.
Słaba koordynacja ręka-oko może mieć wpływ na wiele różnych działań, które mogą prowadzić do zaburzeń rozwojowych, zaburzeń uczenia się (problemy z nauką czytania i pisania, i uprawiania sportu), (popełnianie błędów podczas sporządzania notatek, słabe pisanie ręczne, słaba uwaga),
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ
- posługiwanie się narzędziami (łyżka, widelec, nóż, młotek, nożyczki, ołówek, pisak, pędzel, grzebień, spinacz, dziurkacz, sitko, miotełka, szufelka),
- otwieranie pojemników, odkręcanie butelek,
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki przez dziurki w deseczce,
- rysowanie palcem po piasku, masie solnej,
- rysowanie po śladzie łączenie kropek,
- zamalowywanie płaszczyzn,
- obrysowywanie konturów,
- rysowanie równoległe, - rysowanie wg wzoru,
- dorysowywanie brakujących części na obrazkach,
- rysowanie samodzielne, dorysowywanie przedmiotu do zbioru,
- zabawa plasteliną i masą solną,
- wyklejanie konturów plasteliną. ćwiczenia orientacji przestrzennej:
- określanie położenia poszczególnych przedmiotów w przestrzeni, na obrazku,
- rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu:
· dorysuj pod oknem ławkę,
· obok drzewa dorysuj kwiatek,
· dorysuj dym z komina,
· nad drzewami dorysuj chmurkę,
· włosy lalki z prawej strony pomaluj na żółto,
· pomiędzy lakami narysuj piłkę,
- udzielanie słownej odpowiedzi na pytania:
· gdzie leżą klucze? (na stole),
· co znajduje się pod krzesłem? (klocek), obok czego stoi krzesło? (obok stołu), - kolorowanie obrazka według instrukcji, np.:
· pola zaznaczone kółkiem zamaluj na czerwono,
· pola oznaczone kreską zamaluj na niebiesko,
· pola zaznaczone trójkątem zamaluj na czarno;
- utrwalanie rozróżniania stron ciała:
· pokaż prawą rękę, lewą nogę, prawe oko,
· co masz w lewej ręce, narysuj kreskę z prawej strony kartki,
- śledzenie przedmiotu przesuwanego od lewej do prawej,
- śledzenie linii (odnajdywanie drogi do przedmiotu),
- określanie kształtów graficznych w powietrzu:
· figur geometrycznych,
· dowolnych kształtów,
- rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, szlaczków o rozmaitym kształcie, kształtów literopodobnych.