Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

TO WARTO PRZECZYTAĆ- Czym jest koordynacja wzrokowo-ruchowa? ( zabawy i ćwiczenia)

Czym jest koordynacja wzrokowo-ruchowa?

 

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność, która pozwala nam na wykonanie czynności, które wymagają od nas jednoczesnego użycia oczu i rąk.

Wykorzystujemy oczy, aby skierować naszą uwagę i ręce, aby przeprowadzić zdecydowe działanie.

 

  • Wykorzystujemy nasze oczy, aby skierować uwagę na bodziec i pomóc mózgowi zrozumieć, gdzie ciało znajduje się w przestrzeni (samoocena).
  • Używamy rąk do równoczesnego przeprowadzenia zdecydowanego zadania w oparciu o wizualne informacje, jakie otrzymują nasze oczy.

 

Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej jest szczególnie ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka i uczenia się w klasie.

Prawie wszystkie nasze codzienne czynności wymagają koordynacji wzrokowo-ruchowej dlatego tak ważna jest jej stymulacja i poprawa. Koordynacja wzrokowo-ruchowa rozwija się głównie w okresie niemowlęcym, jednocześnie rozwija poważne i precyzyjne zdolności motorycznych, ważne jest, żeby również dorośli pracowali nad ich wyostrzeniem i poprawą.

Przykłady koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • Używamy koordynacji ręka-oko, gdy piszemy. Kiedy zaczynamy tworzyć linie, oczy nasze przesyłają informacje wizualne do mózgu, aby poinformować go, gdzie znajduje się ręka i czy pismo jest czytelne.

 

  • Prawie każdy sport wymaga użycia koordynacji wzrokowo-ruchowej, aby koordynować, co można zobaczyć na własne oczy wraz ruchem ciała. W zależności od dyscypliny sportu, koordynacja ręka-oko (koszykówka, tenis, piłka nożna, itp) lub koordynacja stopa-oko (piłka nożna, biegi itp) będzie bardziej dominująca. Niezależnie od sportu, można liczyć na to, że oko będzie skoordynowane z jakąś częścią ciała, a więc bardziej odpowiednie określenie dla tego rodzaju koordynacji będzie nazwa koordynacja ruchowa.
  • Umieszczenie klucza w zamku wykorzystuje również koordynację ręka-oko. Podobne jak włożeniu karty kredytowej do czytnika, albo gdy dziecko bawi się zabawkami z kształtami, jakie musi dopasować do pewnej dziury.

 

Problemy związane z deficytem koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

Pamiętajmy, że koordynacja wzrokowo-ruchowa może działać źle, nawet jeśli oczy i wizja osoby nie są dotknięte i jeśli ich umiejętności motoryczne działają prawidłowo. Możliwe jest, że ktoś o doskonałym wzroku ma problemy koordynacyjne, które będą widoczne tylko, gdy osoba będzie musiała skorzystać z obu systemów wizualnego i motorycznego razem.

 

Wszelkie zmiany w zakresie systemów wizualnych i motorycznych mogą znacząco wpływać na koordynację ręka-oko, np. wizualne lub problemy z mięśniami, takie jak zez, niedowidzenie, hipotonia mięśni, zaburzenia równowagi czy inne. Uszkodzenie mózgu w obszarach motorycznych (lub obszarach związanych z obszarami motorycznymi) lub obszarach percepcyjnych może powodować problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową.

Słaba koordynacja ręka-oko może mieć wpływ na wiele różnych działań, które mogą prowadzić do zaburzeń rozwojowych, zaburzeń uczenia się (problemy z nauką czytania i pisania, i uprawiania sportu), (popełnianie błędów podczas sporządzania notatek, słabe pisanie ręczne, słaba uwaga), 

 

 

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ

 

- posługiwanie się narzędziami (łyżka, widelec, nóż, młotek, nożyczki, ołówek, pisak, pędzel, grzebień, spinacz, dziurkacz, sitko, miotełka, szufelka),

- otwieranie pojemników, odkręcanie butelek,

- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki przez dziurki w deseczce,

- rysowanie palcem po piasku, masie solnej,

 - rysowanie po śladzie łączenie kropek,

- zamalowywanie płaszczyzn,

- obrysowywanie konturów,

- rysowanie równoległe, - rysowanie wg wzoru,

 - dorysowywanie brakujących części na obrazkach,

- rysowanie samodzielne, dorysowywanie przedmiotu do zbioru,

 - zabawa plasteliną i masą solną,

 - wyklejanie konturów plasteliną. ćwiczenia orientacji przestrzennej:

- określanie położenia poszczególnych przedmiotów w przestrzeni, na obrazku,

- rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu:

· dorysuj pod oknem ławkę,

· obok drzewa dorysuj kwiatek,

· dorysuj dym z komina,

· nad drzewami dorysuj chmurkę,

 · włosy lalki z prawej strony pomaluj na żółto,

· pomiędzy lakami narysuj piłkę,

- udzielanie słownej odpowiedzi na pytania:

· gdzie leżą klucze? (na stole),

· co znajduje się pod krzesłem? (klocek), obok czego stoi krzesło? (obok stołu), - kolorowanie obrazka według instrukcji, np.:

· pola zaznaczone kółkiem zamaluj na czerwono,

 · pola oznaczone kreską zamaluj na niebiesko,

· pola zaznaczone trójkątem zamaluj na czarno;

 - utrwalanie rozróżniania stron ciała:

· pokaż prawą rękę, lewą nogę, prawe oko,

· co masz w lewej ręce, narysuj kreskę z prawej strony kartki,

 - śledzenie przedmiotu przesuwanego od lewej do prawej,

- śledzenie linii (odnajdywanie drogi do przedmiotu),

- określanie kształtów graficznych w powietrzu:

· figur geometrycznych,

 · dowolnych kształtów,

- rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, szlaczków o rozmaitym kształcie, kształtów literopodobnych.