Ćwiczenia logopedyczne
Ćw. języka:
1. Malarz; Dzieci naśladują malarza, który pędzlem maluje różne kształty.
Język to pędzel. Prowadzący daje hasło do zabawy, np. „kropki”- dzieci
naśladują malowanie czubkiem języka kropek. Za chwilę zmiana wzoru
na kreski, kółeczka itp.
2. Sufit-podłoga; Dzieci pokazują za pomocą języka sufit i podłogę; inna
wersja: okno-drzwi (dzieci siedzą bokiem do drzwi i ona); zabawy ćwiczą
trudny ruch kierowania językiem w górę i dół oraz do kącików ust;
3. Kotki; Kotki oblizują się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi),
mlaskają, zlizują mleko z miseczki;
4. Zziajany piesek; Dzieci naśladują zmęczonego psa, który głośno oddycha
z językiem mocno wysuniętym na brodę;
5.Czyszczenie zębów; Dzieci „szorują” czubkiem języka zęby z każdej
strony (górne i dolne, od strony zewnętrznej i wewnętrznej); zabawę tę
łączymy z ćwiczeniami mięśnia okrężnego ust, naśladując płukanie buzi
wodą –dzieci nabierają powietrza w policzki, „przelewają” je kilkakrotnie
z jednej strony na drugą i wypuszczają;
6. Broda i wąsy; Dzieci sprawdzają językiem, wysuwając go mocno w górę
lub w dół, czy rosną im wąsy i broda;
7. Jaszczurka; Kilka płatków kukurydzianych na talerzyku- dziecko ma je
zebrać posługując się tylko czubkiem języka;
8. Cukierek; Dzieci wypychają raz jeden raz drugi policzek czubkiem języka
udając, że trzymają w buzi landrynkę;
9. Język na defiladzie; Nauczyciel liczy głośno do czterech- dzieci wykonują
energiczne ruchy języka kolejno na górną wargę, do lewego kącika ust, na
dolną wargę i do prawego kącika;
10. Podrap się po podniebieniu; Po wyjaśnieniu dzieciom, gdzie jest
podniebienie, pokazujemy jak czubek języka delikatnie je „drapie”;
11. Łyżeczka, górka, rurka; Ćwiczenie wykonujemy przed lustrem- „łyżeczka”
to unoszenie boków i przodu języka, „górka” to opieranie czubka języka o
dolne zęby i wybrzuszanie jego środka, „rurka”- boki języka zwinięte w
rurkę przez którą można wydychać powietrze;