BUZIĘ ĆWICZYMY, PIĘKNIE MÓWIMY - SZARY KOTEK - UTRWALAMY GŁOSKĘ SZ
BUZIE ĆWICZYMY, PIĘKNIE MÓWIMY – SZARY KOTEK
Cele
Dziecko
- potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe; wydłuża fazę wdechu i wydechu
- dziecko prawidłowo wypowiada głoskę sz w sylabach, na początku i końcu wyrazu
- ćwiczy pamięć i uwagę
- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
- rozwija słuch fonematyczny: dzieli słowa na sylaby, tworzy nowe słowa na podaną sylabę, wyszukuję słowa, które zaczynają się na taką samą głoskę
- rozwija sprawność manualną, inwencję twórczą podczas wykonywania pracy plastycznej
1. Zabawy oddechowe- Kto dalej
Poproś dziecko, by przetransportowało piłeczkę pingpongową ( papierek, piórko) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając np. piłce kierunek)
od kanapy do fotela,
najdalej jak umiesz (i mierzycie miarką),
żeby przeleciała przez próg,
do schodów,
na koniec dywanu itd.
ZABAWY LOGOPEDYCZNE - UTRWALAMY GŁOSKI SZ,
Jak można wywołać głoskę sz
Za pomocą np. zimnego trzonka łyżeczki (delikatnie dotknąć nim czubek języka i miejsce za wałkiem dziąsłowym, tak, by dziecko poczuło, jak ten język ułożyć, zęby lekko zbliżone do siebie, usta zaokrąglone „ dziubek”) i „ szumimy jak wiatr”.
Jeśli udało się wywołać dźwięk, początkowo w izolacji, przechodzimy do jego utrwalenia.
Dokładamy do głoski inne samogłoski (i tak powstają: sza, szo, szu, sze, szy/ża, żo, żu, że, ży). Następnie utrwalamy wywołany dźwięk sz, najpierw w wyrazach na początku, na końcu wyrazu i środku, a potem ćwiczymy go w zdaniach.
Utrwalamy głoskę sz
Zabawa 1
- Dziecko wodzi palcem od litery sz i wypowiada dźwięk sz, tak długo aż dojedzie do litery a, wtedy wypowiada a
Sz …………………………………………………………………………………………………………………………….a ,
Sz……………………………………………………………………………………………………………………………..o,
sz……………………………………………………………………………………………………………………………..u,
sz…………………………………………………………………………………………………………………………….e,
sz…………………………………………………………………………………………………………………………….y
na końcu łączy głoski i wypowiada: sza, szo, szu, sze, szy
Zabawa 2
Dziecko powtarza za dorosłym:
- klaśniecie w dłonie – wypowiadamy jednocześnie a , klaśnięcie w dłonie sz, klaśnięcie w dłonie a ( i tak samo wypowiadamy – asza, asze, szo, szu szy)
- dziecko klaszcze o dłonie dorosłego wypowiadające a-
- klaszcze o swoje dłonie wypowiadając sz,
- o dłonie dorosłego -a
Zabawa 3.
Dorosły powtarza wyraz dzieląc na sylaby
Sza- fa, dziecko powtarza i próbuje wymyśleć inny wyraz, który tak samo się zaczyna ( czyli na sza na przykład szalik, szabla, szachy, szatnia,
Szo-szopa, szop pracz
Szu- szum, szuflada,
sze- szew, szept, szelki,
szy-szyja, szyba, szyna, szydło,
Zabawa 4.
Dzieci uczą się krótkiego wierszyka, który utrwala głoskę sz
Szary kotek szary, czekał koło szpary,
myszki nie czekały tylko uciekały.
Zadanie pierwsze
W siadzie dzieci mówią wierszyk i wymyślają swoje ruchy
np.;
Szary – ręce wykonują kółka na brzuchu
Kotek- pokazujemy na głowie uszy kotka
Szary – ręce wykonują kółka na brzuchu
Czekał – klaśnięcie o kolana
Koło szpary- ręce rozpostarte , kiwanie się na boki
Myszki nie czekały – dzieci toczą się po podłodze w jedną stronę
Szybko uciekały- dzieci toczą się po podłodze w drugą stronę
To tylko nasza propozycja, dzieci będą miały na pewno ciekawsze, zachęcamy do systematycznego powtarzania tego wierszyka i ćwiczeń.
Zadanie drugie
Robimy ze skarpetki myszkę lub kotka, a może myszkę i kotka, a może narysujemy .
Jak zrobić pacynkę ze skarpetki? Instrukcja krok po kroku ...
swiat-rodzicow.pl › diy-pacynki-ze-skarpete