REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE -„Wiosna w ogródku”- poniedziałek 04.05.2020
PONIEDZIAŁEK 04.05.2020.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE.
TEMAT – „Wiosna w ogródku”
Cele – poznawanie różnego rodzaju nasion i roślin, które z nich wyrosną
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy roślin ( film edukacyjny)
- zapoznanie z pracami w ogrodzie wiosną
- budowanie wypowiedzi wielozdaniowej
-nazywanie czynności wykonywanych wiosną w ogrodzie
-posługiwanie się nazwami warzyw i kwiatów
- doskonalenie liczenia w zakresie 5
- poprawne łączenie liczebnika z rzeczownikiem
- posługiwanie się nazwami liczebników głównych i porządkowych
1. „Z czego wyrosną rośliny?” – oglądanie filmu edukacyjnego:
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
- Zwrócenie uwagi na różnorodne kształty i kolory nasion.
2. „Jakie narzędzia potrzebne są do pracy w ogrodzie?”- oglądanie filmu edukacyjnego:
https://www.youtube.com/watch?v=twtb3QHloNA
- Rozmowa na temat prac wykonywanych w ogrodzie : przekopywanie ziemi, grabienie, przygotowywanie zagonków, sianie, sadzenie sadzonek, podlewanie, przycinanie krzewów.
- Jakie narzędzia potrzebne są do pracy w ogrodzie? ( łopata, grabie, konewka, nożyce….)
- Rodzic zwraca uwagę na to, że niektórymi narzędziami mogą posługiwać się tylko dorośli np., kosiarka, nożyce…
3. Opowieść ruchowa „Praca w ogródku”. Rodzic opowiada historyjkę, a dziecko ilustruje ją ruchem. Dzieci poszły na wycieczkę do ogrodu. Wzięły ze sobą ciężkie skrzynki z narzędziami. Najpierw wyjęły szpadle i skopały ziemię, następnie zagrabiły grządki. Na przygotowanej ziemi robiły dołki i posiały nasionka. Dokładnie je zasypywały. Nosiły wodę w konewce i podlewały grządki. Na koniec dumni mali ogrodnicy w podskokach wrócili do domu.
4. Słuchanie wiersza „W naszym ogródeczku” Hanna Ździtowiecka
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki-
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki-
będą nam pachniały
fiołki i bratki,
nasturcja goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
Rozmowa na temat treści wiersza :
-Co dzieci postanowiły zrobić w ogródku?
-Co to są grządki?
- Jakie rośliny będą sadziły w swoim ogródku?
-Które rośliny wymienione zaliczamy do warzyw, a które są kwiatami ozdobnymi?
5 Zabawa matematyczna „Grządki z kwiatami”.
Z pasków papieru (gazety) układamy na podłodze w rzędzie 3 grządki. Z boku każdej grządki kładziemy obrazek wyciętego, lub narysowanego kwiatka i nasionka (mogą to być guziki, fasola, ziarenka pieprzu, kawy..)
-tulipan i 3 guziki
- bratek i 4 fasolki
- fiołek i 5 ziarenek pieprzu
Wyjaśniamy dziecku, że na każdej grządce wyrośnie tyle tulipanów, bratków, fiołków, ile jest ziarenek. Dzieci układają na kolejnych grządkach ziarenka i liczą , potem określają ich liczbę liczebnikiem:
Za każdym razem ważne, żeby dziecko zbudowało wypowiedź i użyło :
-„ na pierwszej grządce” rosną 3 fiołki
-„ na drugiej grządce” rosną 4 bratki
- „na trzeciej grządce” rośnie 5 fiołków
6.A na zakończenie propozycja ćwiczeń ruchowych:
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh