Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

Realizacja podstawy programowej - 4.05.2020 r. – Małe miasteczko

Realizacja podstawy programowej -4.05 2020 r. – Małe miasteczko

Cel:

- wskazywanie różnić między miastem a wsią

- rozwijanie mowy - wypowiadanie się całymi zdaniami

1. Proponuję na początek zabawę pt. Dwie ręce, dziesięć palców

Ja dziesięć palców mam  ( pokazujemy obie dłonie z rozłożonymi palcami)  

Na pianinie gram               (naśladujemy grę na pianinie)

Ja dwie ręce mam               (pokazujemy dłonie),

Na bębenku gram               (uderzamy na przemian  dłońmi o uda ).

Ja dziesięć palców mam     (pokazujemy obie dłonie z rozłożonymi palcami),

I na trąbce gram                 (pokazujemy grę na trąbce ).

Ja dwie ręce mam               (pokazujemy dłonie),

I zaklaszcze wam                (klaszczemy w dłonie).

 

Zabawę powtarzamy 3 razy , aby dziecko zapamiętało tekst.

 

2. Proszę przeczytać dziecku wiersz pt. Małe miasteczko ( M. Strękowska- Zaręba)

 

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

Schodów ruchomych ni zoo,

Lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

Które śpiewają wesoło.

 

Dokoła rynku stoi rząd domów

W siedmiu kolorach tęczy;

Ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

Czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

Na niebie świeci słoneczko,

Wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

Dbają o swoje miasteczko.

 

3. Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy na jego temat :

 

    - Jak wygląda małe miasteczko

    - Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku

 

Proszę przygotować dziecku obrazek krajobrazu wsi i miasta . Następnie pociąć te obrazki na części ( tak , aby jednej obrazek miał więcej części  od drugiego )

 

4. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – dziecko ma zadanie ułożyć z pociętych  obrazków wieś  i miasto. Po ułożeniu prosimy dziecko , aby przeliczyło, z ilu części składają się poszczególne obrazki. Porównujemy , których części obrazka było więcej - z miasta czy z wsi ? i o ile ich było więcej ? Porównywanie wyglądu krajobrazu wiejskiego i miejskiego, wskazywanie różnic

 

5. Wskazanie różnic między miasteczkiem ( wsią) , a dużym miastem

 Proszę przygotować napisy : 

Kartkę  podzielić na pół i z jednej strony napisać :

 Jakie jest miasto ( wioska)?, jakie jest duże miasto? 

 

Rodzic umieszcza w dowolnym miejscu ( na tablicy, na stole , biurku itp. ) kartki z napisami   tak, aby można było na nich pisać określenia , które powie dziecko.

Dziecko podaje określenia, a rodzic zapisuje pod  odpowiednim podpisem jego propozycje np. spokojne, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu, ….. ( małe miasto, wioska) ; dużo hałasu , smog, pojazdy , dużo osób…….( duże miasto)

Na koniec porównujemy i podsumowujemy wnioski – pytamy dziecko ,gdzie wolałoby mieszkać w dużym mieście czy małym miasteczku i dziecko ma  uzasadnić swoją wypowiedź.

 

6. Zabawa ruchowa „Spacer krętą dróżką”

Zawiązujemy dziecku oczy chustką , rodzic jest przewodnikiem , który prowadzi dziecko po uliczce utworzonej np. z różnych pasków, szalików itp. Rodzic podaje określenia kierunku : prosto, w prawo , w lewo,  takimi komendami przeprowadzamy dziecko, aby doszło do końca uliczki.

Proszę o wyznaczenie „ uliczki” w bezpiecznym miejscu pokoju.

 

Po zakończeniu zabawy proponuję wykonanie ćwiczenia w karcie pracy cz.4 nr 20

 

Miłej zabawy , powodzenia