Realizacja podstawy programowej - 4.05.2020 r. – Małe miasteczko
Realizacja podstawy programowej -4.05 2020 r. – Małe miasteczko
Cel:
- wskazywanie różnić między miastem a wsią
- rozwijanie mowy - wypowiadanie się całymi zdaniami
1. Proponuję na początek zabawę pt. Dwie ręce, dziesięć palców
Ja dziesięć palców mam ( pokazujemy obie dłonie z rozłożonymi palcami)
Na pianinie gram (naśladujemy grę na pianinie)
Ja dwie ręce mam (pokazujemy dłonie),
Na bębenku gram (uderzamy na przemian dłońmi o uda ).
Ja dziesięć palców mam (pokazujemy obie dłonie z rozłożonymi palcami),
I na trąbce gram (pokazujemy grę na trąbce ).
Ja dwie ręce mam (pokazujemy dłonie),
I zaklaszcze wam (klaszczemy w dłonie).
Zabawę powtarzamy 3 razy , aby dziecko zapamiętało tekst.
2. Proszę przeczytać dziecku wiersz pt. Małe miasteczko ( M. Strękowska- Zaręba)
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
Schodów ruchomych ni zoo,
Lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
Które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
W siedmiu kolorach tęczy;
Ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
Czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
Na niebie świeci słoneczko,
Wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
Dbają o swoje miasteczko.
3. Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy na jego temat :
- Jak wygląda małe miasteczko
- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku
Proszę przygotować dziecku obrazek krajobrazu wsi i miasta . Następnie pociąć te obrazki na części ( tak , aby jednej obrazek miał więcej części od drugiego )
4. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – dziecko ma zadanie ułożyć z pociętych obrazków wieś i miasto. Po ułożeniu prosimy dziecko , aby przeliczyło, z ilu części składają się poszczególne obrazki. Porównujemy , których części obrazka było więcej - z miasta czy z wsi ? i o ile ich było więcej ? Porównywanie wyglądu krajobrazu wiejskiego i miejskiego, wskazywanie różnic
5. Wskazanie różnic między miasteczkiem ( wsią) , a dużym miastem
Proszę przygotować napisy :
Kartkę podzielić na pół i z jednej strony napisać :
Jakie jest miasto ( wioska)?, jakie jest duże miasto?
Rodzic umieszcza w dowolnym miejscu ( na tablicy, na stole , biurku itp. ) kartki z napisami tak, aby można było na nich pisać określenia , które powie dziecko.
Dziecko podaje określenia, a rodzic zapisuje pod odpowiednim podpisem jego propozycje np. spokojne, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu, ….. ( małe miasto, wioska) ; dużo hałasu , smog, pojazdy , dużo osób…….( duże miasto)
Na koniec porównujemy i podsumowujemy wnioski – pytamy dziecko ,gdzie wolałoby mieszkać w dużym mieście czy małym miasteczku i dziecko ma uzasadnić swoją wypowiedź.
6. Zabawa ruchowa „Spacer krętą dróżką”
Zawiązujemy dziecku oczy chustką , rodzic jest przewodnikiem , który prowadzi dziecko po uliczce utworzonej np. z różnych pasków, szalików itp. Rodzic podaje określenia kierunku : prosto, w prawo , w lewo, takimi komendami przeprowadzamy dziecko, aby doszło do końca uliczki.
Proszę o wyznaczenie „ uliczki” w bezpiecznym miejscu pokoju.
Po zakończeniu zabawy proponuję wykonanie ćwiczenia w karcie pracy cz.4 nr 20
Miłej zabawy , powodzenia