Mierzymy ilość płynów.
05.05.2020r.
TEMAT ZAJĘCIA: „Mierzymy ilość płynów”
CELE OGÓLNE:
- Kształtuje pojęcia mierzenia objętości, stałości objętości
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- aktywnie bierze udział w doświadczeniach i obserwacji
- potrafi wyciągnąć wnioski z działań
- stosuje określenia porównując: mniej, więcej, tyle samo
-rozumie stałość objętości
1. Rozwiązanie zagadek dźwiękowych
Odgłos deszczu
https://www.youtube.com/watch?v=n-SPKV8Qaek
Szum morza
https://www.youtube.com/watch?v=nu7wYJcp1HE
szum rzeki
2. Rozwiązanie zagadki słownej
Służy do mycia , służy do picia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)
Dzisiejsze zajęcie będzie dotyczyć wody. ( przygotować dwie butelki z wodą)
Ile jest wody w butelce?
Dwie takie same zakręcone plastikowe butelki wypełnione częściowo zabarwioną (taką samą ilością). Każda z butelek jest oznaczona przy innym symbolem rozpoznawalnym w każdym położeniu (np. kółkiem i kwadratem).
- Jedna butelka jest ustawiona pionowo, a druga leży poziomo.
- pytamy, czy w butelkach jest tyle samo wody, czy może w którejś jest jej więcej .
- powoli położyć stojącą butelkę (tak, aby obie leżały tak samo).
- Ile teraz jest wody w butelkach? Tyle samo, czy w jednej jest więcej? Prosimy o postawieni obu butelek pionowo. Dzieci obserwują zmianę poziomu wody i to, że nadal poziom w obu butelkach jest taki sam.
3. Ile kubków wody mieści się w butelce?
Potrzebna jest jedna butelka, kubek, lejek, mazak i dzbanek z zabarwioną wodą.
- Wlej do butelki jeden kubek wody... Zaznacz kreską nabutelce, ile jej jest...
- Wlej drugi kubek i znowu zaznacz...
- Wlej trzeci zaznacz...
- Wlej kolejny i zaznacz...
- Wlej kolejny i zaznacz...
- Czy pamiętasz, ile kubków wody wlałeś do butelki?.
- Wystarczy jednak, aby dorosły pokazał rysowaną podziałkę, a ono już potrafi odpowiedzieć. Liczy kreski i oznajmia: Tam są .... kubki wody.
4. Co mierzymy
Prosimy dzieci o zastanowienie się, w jakich sytuacjach może przydać się pomiar objętości i co jeszcze (poza wodą) można w ten sposób mierzyć. np. sok, farba, płyn do zmywania. Podsuwamy im sytuacje z ich życia, w których mogli obserwować mierzenie objętości (np. prace kuchenne, odmierzanie ilości lekarstwa, tankowanie paliwa, pobieranie krwi, przygotowywanie farby do malowania pokoju itp.)
Zapoznanie z miarą płynów – butelka 0,5l ,1l ,1.5l
5.Ćwiczenia gimnastyczne, zapraszamy.