REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE -Bezpiecznie poruszamy się po drodze

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE

 

TEMAT: „Bezpiecznie poruszamy się po drodze”

 

Cele: doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po drodze

 

Dziecko:

-          zna wybrane zasady ruchu drogowego

-          potrafi wyróżnić lewą i prawą stronę

-          wypowiada się na temat wiersza

-          wie, w jakich miejscach przechodzimy przez ulicę i co należy zrobić podczas przechodzenia

-          rozwiązuje zagadkę

-          zna znaczenie kolorów sygnalizatora świetlnego

-          potrafi wykonać formę przestrzenną

-          zna zasady gry planszowej i przestrzega ich

-          przelicza do 6 i więcej

PODSTAWA PROGR. -  IV 19        IV 2,4,5                IV 7                        I 4, 5,6, 8, 9

  1. Ćwiczymy pamięć, utrwalamy dni tygodnia - przypominamy wierszyk i wykonujemy odpowiednie ruchy

Gimnastyka dni tygodnia

W poniedziałek dwa podskoki,-

Wtorek robi kroki w boki.

 W środę trzy  kółeczka,

No a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

A sobota robi ślady.

A w niedzielę dyskoteka

Stary tydzień już ucieka

Dziecko odpowiada na pytania 

•             Jak nazywa się dzisiejszy dzień?

•             Jaki dzień był wczoraj?

•             Jaki będzie jutro ?

•             Na jaką głoskę zaczyna się poniedziałek, na jaką wtorek , …………

  1. 1.       Zabawa- „Wykonaj polecenie”- rozwijanie uwagi, doskonalenie  znajomości kierunków

Rodzic prosi dziecko o:

  • spojrzenie w lewo,
  •  prawo;
  •  naprzemienne podnoszenie do góry prawej i lewej ręki;
  • równoczesne podniesienie do góry obu rąk;
  • naprzemienne unoszenie prawego i lewego kolana;
  •  pochylenia tułowia w lewą stronę,
  • pochylenia tułowia w prawą stronę; witanie się palców,
  • stukanie w blat stołu opuszkami palców z różną siłą
  1. Słuchanie wiersza I. Słońskiej pt. „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”

Kto zamierza przejść przez ulicę
musi poznać tajemnicę.
Na chodniku przystań bokiem,
popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna - więc swobodnie
mogą prze nią przejść przechodnie.

      3.Omówienie treści wiersza. Utrwalenie wiadomości dzieci na temat zasad ruchu pieszego.

-          W jakich miejscach przechodzimy?

-          Gdzie chodzą piesi?

-          Co należy zrobić podczas przechodzenia przez jezdnię.

4. Zabawa wydłużająca fazę wdechu i wydechu.

Poproś dziecko, by przetransportowało piłeczkę pingpongową ( papierek, piórko) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając np.  piłce kierunek) np. od kanapy do fotela, najdalej jak umiesz (i mierzycie miarką), żeby przeleciała przez próg, na koniec dywanu itd.

  1. 5.       Rozwiązanie zagadki:

„Ma on Troje oczu, przechodniom pomaga.

Swoim żółtym okiem daje znać ‘Uwaga’.

Gdy czerwone świeci – ‘stop’! Nie idźcie dzieci.

Zapali zielone – ‘idźcie na drugą stronę’”

 

  1. Omówienie wyglądu sygnalizatora świetlnego. Zwrócenie uwagi na położenie poszczególnych kolorów, świateł.

https://www.google.com/search?q=ilustracja+sygnalizatora+swietlnego&client=opera&hs

  1. Robimy  samodzielnie  grę  planszową „Światła sygnalizatora”.  

Potrzebne nam będą do tego wycięte koła w trzech kolorach.

Zachęcamy dziecko do samodzielnego odrysowania na kartce  od np. monety, plastikowej zakrętki, dużego guzika itp. kółek ( pola, po których będą poruszać się pionki), następnie dziecko koloruje pola wg schematu kolorów w sygnalizatorze świetlnym ( czerwony, żółty, zielony), pionki to nakrętki z napisanymi  pierwszymi literami imion uczestników gry ( lub narysowanymi  i przyklejonymi postaciami uczestników gry.

Zasady gry można ustalić własne  lub np.

- rozpoczyna ten, kto  wyrzuci 6 oczek

- na czerwonym cofamy się o jedno pole do tyłu

- żółte, czekamy jedna kolejkę

- zielone możemy rzucać dalej

 Zwycięża osoba, która pierwsza dojdzie do mety.

  1. Tworzenie formy przestrzennej – sygnalizatora świetlnego i nie tylko

https://kreatywnadzungla.pl/2016/09/sygnalizacja-swietlna-auta-i-kolory-czyli-poznajemy-ruch-drogowy.html

 

POZDRAWIAMY -NAUCZYCIELKI GR IV