Łąka maju - barwy ochronne.

   11.05.2020 – poniedziałek

 

Temat:  Łąka w maju – barwy ochronne

Cele:

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
  • rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej podczas wykonywania pracy plastycznej
  • dostrzeganie piękna majowej przyrody,

 

 

  1. Na początek zabawa rytmiczno - artykulacyjna Żabie łapki

Dwie zielone małe żabki tak nad stawem grają w łapki:

Jedną łapką           podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu

Klap klap klap      uderzają o prawą dłoń partnera

Drugą łapką         podnoszą lewą  rękę ugiętą w łokciu

Klap klap klap     uderzają o lewą dłoń partnera

Potem dwiema         podnoszą  obie  ręce ugięte  w łokciach

Klap klap klap         uderzają w obie  dłonie  partnera

Ty bocianie             przykucają i grożą bocianowi poruszając

Nas nie złap!            Wskazującym palcem.

  1. Słuchanie opowiadania  pt. „Zabawa w chowanego” M. Strękowskiej- Zaręby

Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatkach. I jeszcze wiele kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego. -  Jeden, dwa, trzy….- mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę– zawołała. Po chwili wykrzyknęła radośnie: - Widzę cię żabko! Siedzisz pod liście mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego ! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin tak samo zielone jak żabka. „To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni a potem na kolejny. O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka.  – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.  – I  hop! -  biedroneczka usiadła na listku koniczyny. „Znowu nic” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. –Zdawało mi się westchnęła, jednak po chwili uśmiechnęła się szeroko – „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki”  - pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę. – Jest! Widzę cię motylku! Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś był motylkiem cytrynkiem? Z pewnością nie. – Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili- powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło jej się bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili. –Mylisz się biedroneczko – odezwał się mądry ślimak.          –Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo  konika polnego czy żabki od zielonych liści. –To prawda-  z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i  konik polny.  – Najprawdziwsza prawda-  potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. –Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też. Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. –Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i……. znikła. A może wciąż tam siedzi. Jak myślisz?

  • Rozmowa na temat opowiadania.

- W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motyl cytrynek?

- Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

- Co to jest barwa ochronna

 

 Dzielenie nazw:  żabka, konik polny, biedronka,  motyl cytrynek, ślimak na sylaby, różnicowanie pierwszej i ostatniej głoski. Wypowiadanie nazw z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie.

 

  1. Zabawa ruchowa– Żabie zabawy-

Na hasło  Żabki skaczą – dziecko naśladuje żabie skoki.

Na hasło  Żabki pływają  – dziecko wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramiona pochyla się do przodu i naśladuje pływająca żabkę.

 

 

  1. Praca plastyczna Majowa łąka- wycinanka.

Nacinanie pasa zielonej kartki – trawa i przyklejenie na kartkę A4. Przyklejenie wyciętych kwiatów, motylków i innych elementów na łące wg możliwości dziecka

 

  1. Rozwiązywanie zagadek- wzbogacenie słownika czynnego i biernego. Proponujemy, żeby również dzieci same układały zagadki i zadawały je rodzicom. To rozwija logiczne myślenie oraz umiejętność budowy zdań.

 

Wiosną i latem się pojawia, kiedy ranek nastaje

Jej kropelki są na kwiatach, listkach i na trawie  / rosa/

 

Błyszczący na jej plecach płaszczyk czerwony

Czarnymi kropkami pięknie ozdobiony.  /biedronka/

 

Na niebie jej barwy pięknie się mienią

Jak most ogromny łączy niebo z ziemią    /tęcza/

 

Ma barwne skrzydła , fruwa nad  łąką

I bardzo lubi, gdy świeci słonko.