Realizacja podstawy programowej 13.05.2020r. - Słuchanie piosenki Syrenka. Wykonanie małej mapy Polski.
WAŻNE!!!
Przypominamy o zabieraniu rzeczy dzieci z przedszkola – środa, czwartek 9 – 12.
W przypadku pytań i niejasności prosimy o kontakt telefoniczny z nauczycielkami.
Cele:
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- kształtowanie poczucia rytmu
- rozwijanie sprawności manualnych
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski, wskazywanie na mapie: Bałtyku, Warszawy, Tatr…
1. Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=DevmLQmIS7k
Wyjaśnienie, bądź przypomnienie, dlaczego należy zachować powagę podczas jego słuchania. Przypomnienie tytułu hymnu: Mazurek Dąbrowskiego. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat: W jakich sytuacjach i okolicznościach można usłyszeć hymn narodowy? Pojęcie hymnu powinno być już znane przez dzieci. (Jeśli ktoś nie pamięta, to można odwołać się do filmiku z dnia 30 kwietnia): https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
2. Słuchanie piosenki „Syrenka”. Interpretacja ruchowa piosenki wg pomysłów dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs
słowa i muzyka: Krystyna Gowik
Tekst:
I. Stoi Syrenka nad Wisłą
i patrzy na rzeki fale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
To nie jest żywa Syrenka,
to pomnik Warszawę chroni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
ciągle Syrenkę zachwyca.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp
swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:
Chlup! Chlup! Chlup!
II. Kiedyś prawdziwa Syrenka
w falach tej rzeki mieszkała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Złapali ją w sieć rybacy,
spać poszli, bo nocka była,
lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Ref.: Nasza Warszawa, …
III. I odtąd dzielna Syrenka
ze swojej wielkiej wdzięczności
postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Jest herbem miasta Warszawa,
stolicy naszego kraju.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
Ref.: Nasza Warszawa, …
3. Rodzic zadaje dziecku pytania:
- Co to jest stolica?
- Jak nazywa się stolica Polski?
- Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
- O kim opowiada piosenka?
- Czy znacie legendę o Syrence?
- Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
- Co to jest herb?(Proszę pokazać dziecku herb Warszawy w Internecie)
5. Proszę napisać na karteczkach wyrazy: stolica, Warszawa, syrena. Dzieci je losują i odczytują. Następnie układają zdania z odczytanymi wyrazami.
4. Zabawa ruchowa z elementem skoku „Skaczące piłki”.
Na hasło „Piłki skaczą wysoko” dzieci podskakują jak najwyżej. Na hasło „Piłki skaczą nisko”- dzieci skaczą nisko, „Piłki leżą” – dzieci stoją bez ruchu.
Zabawa ruchowa „Waga”.
Dzieci stoją, wyciągają ramiona w bok i wykonują skłony tułowia na boki – w prawo i w lewo, pokazując jak szalki wagi przechylają się w jedna i w drugą stronę.
5. Wykonanie małej mapy Polski.
- Na początek proponuję obejrzenie krótkiego filmu, który pomoże usystematyzować dzieciom wiedzę z zakresu wiedzy o Polsce.
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM
- Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy (potrzebna będzie mapa Polski). Wskazywanie granic, zwrócenie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Warszawa, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską.
- Odczytywanie przez dzieci napisów (do przygotowania przez rodziców): stolica, Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra i umieszczanie ich w odpowiednich miejscach na mapie. Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
- Proszę przygotować dla dziecka uproszczony kontur mapy Polski z kartonu lub wydrukować z Internetu. Zadaniem dziecka jest:
- naklejenie cienkiego wałeczka niebieskiej plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły, - wypełnienie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na wzorze (mapie)
- zaznaczenie Warszawy i swojej miejscowości
- naklejenie na kartkę i ułożenie napisu: To mapa Polski. Jeżeli jest taka możliwość można umieścić pozostałe napisy.
Propozycje zadań: karty fioletowe cz. 4, s.30-31.
Miłej pracy!!!