Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

Realizacja podstawy programowej 13.05.2020r. - Słuchanie piosenki Syrenka. Wykonanie małej mapy Polski.

WAŻNE!!!

Przypominamy o zabieraniu rzeczy dzieci z przedszkola – środa, czwartek 9 – 12.

W przypadku pytań i niejasności prosimy o kontakt telefoniczny z nauczycielkami.

 

 Cele:

- rozwijanie umiejętności wokalnych

- kształtowanie poczucia rytmu

- rozwijanie sprawności manualnych

- zapoznanie z wyglądem mapy Polski, wskazywanie na mapie: Bałtyku, Warszawy, Tatr…

 

1. Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=DevmLQmIS7k

 

Wyjaśnienie, bądź przypomnienie, dlaczego należy zachować powagę podczas jego słuchania. Przypomnienie tytułu hymnu: Mazurek Dąbrowskiego. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat: W jakich sytuacjach i okolicznościach można usłyszeć hymn narodowy?  Pojęcie hymnu powinno być już znane przez dzieci. (Jeśli ktoś nie pamięta, to można odwołać się do filmiku z dnia 30 kwietnia): https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

 

2. Słuchanie piosenki „Syrenka”. Interpretacja ruchowa piosenki wg pomysłów dzieci.

 

https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

 

słowa i muzyka: Krystyna Gowik

Tekst:

I. Stoi Syrenka nad Wisłą

i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

To nie jest żywa Syrenka,

to pomnik Warszawę chroni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

 

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica

ciągle Syrenkę zachwyca.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:

Chlup! Chlup! Chlup!

 

II. Kiedyś prawdziwa Syrenka

w falach tej rzeki mieszkała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Złapali ją w sieć rybacy,

spać poszli, bo nocka była,

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

 

Ref.: Nasza Warszawa, …

 

III. I odtąd dzielna Syrenka

ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Jest herbem miasta Warszawa,

stolicy naszego kraju.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

 

Ref.: Nasza Warszawa, …

 

3. Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Co to jest stolica?

- Jak nazywa się stolica Polski?

- Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?

- O kim opowiada piosenka?

- Czy znacie legendę o Syrence?

- Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?

- Co to jest herb?(Proszę pokazać dziecku herb Warszawy w Internecie)

 

5. Proszę napisać na karteczkach wyrazy: stolica, Warszawa, syrena. Dzieci je losują i odczytują. Następnie układają zdania z odczytanymi wyrazami.

 

4. Zabawa ruchowa z elementem skoku „Skaczące piłki”.

Na hasło „Piłki skaczą wysoko” dzieci podskakują jak najwyżej. Na hasło „Piłki skaczą nisko”- dzieci skaczą nisko, „Piłki leżą” – dzieci stoją bez ruchu.

Zabawa ruchowa „Waga”.

Dzieci stoją, wyciągają ramiona w bok i wykonują skłony tułowia na boki – w prawo i w lewo, pokazując jak szalki wagi przechylają się w jedna i w drugą stronę.

 

5. Wykonanie małej mapy Polski.

 

  • Na początek proponuję obejrzenie krótkiego filmu, który pomoże usystematyzować dzieciom wiedzę z zakresu wiedzy o Polsce.

https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM

 

  • Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy (potrzebna będzie mapa Polski). Wskazywanie granic, zwrócenie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Warszawa, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską.
  • Odczytywanie przez dzieci napisów (do przygotowania przez rodziców): stolica, Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra i umieszczanie ich w odpowiednich miejscach na mapie. Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
  • Proszę przygotować dla dziecka uproszczony kontur mapy Polski z kartonu lub wydrukować z Internetu. Zadaniem dziecka jest:

- naklejenie cienkiego wałeczka niebieskiej plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły,           - wypełnienie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na  wzorze (mapie)

- zaznaczenie Warszawy i swojej miejscowości

- naklejenie na kartkę i ułożenie napisu: To mapa Polski. Jeżeli jest taka możliwość można umieścić pozostałe napisy.

 

 

Propozycje zadań: karty fioletowe cz. 4, s.30-31.

 

 

                                                                                              Miłej pracy!!!