Realizacja podstawy programowej 14.05.2020r. Rozmowy o krajach należących do Unii Europejskiej. Pieczenie pizzy.
Cele:
- rozwijanie mowy
- zapoznanie z nazwami państw należących do UE
- zachęcanie do przygotowania prostych posiłków
- zapoznanie z nazwami produktów potrzebnych do wykonania pizzy
- zapoznanie z wyglądem Syriusza – maskotki UE
1. Oglądanie filmu Poznaj Unię Europejską https://www.youtube.com/watch?v=jXIgRJXt1Q4
- Rozmowa o mapie Europy, państwach sąsiadujących z Polską (wczorajszy filmik o Polsce, początek – 1min 35sek) oraz krajach należących do Unii Europejskiej - zwrócenie uwagi na kształt, wielkość. Odczytywanie nazw państw europejskich-samodzielnie lub z pomocą Rodzica.
- Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich, oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa wieża – Piza; Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja,; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.
- Wyjaśnienie skrótu UE; zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej, omówienie flagi UE (symbol wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, ma 12 gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw) – link poniżej
- Oglądanie obrazka SYRIUSZA – maskotki UE;
Wyjaśnienie pochodzenia nazwy (imię Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Niebieska, uśmiechnięta stonoga, w każdym kraju występuje ubrana w charakterystyczne dla niego elementy narodowe).
- Słuchanie hymnu UE – „Ody do radości” Ludwiga van Beethovena połączone z oglądaniem filmu „Unia Europejska dla dzieci”,
https://www.youtube.com/watch?v=Dxy1Z-8dV8M ,
w którym nasz bohater przedstawia flagi państw należących do UE (w tle słyszalny hymn).
Chętne dzieci mogą pokolorować sylwetę Syriusza np. w polskich barwach narodowych.
http://docs5.chomikuj.pl/1906835587,PL,0,0,Syriusz---kolorowanka.docx
2. Wykonanie pizzy.
- Pokazujemy dziecku Włochy na mapie, opowiadamy kilka ciekawostek o tym państwie.
Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą jest Rzym, na terenie którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantela neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.
- Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech, zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Włoch.
- Zapoznanie z wybranymi słowami (zwrotami) w języku włoskim:
buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry,
arrivederci (czyt. airwederczi) – do widzenia,
mi chiamo (czyt. mi kjamo) – nazywam się,
si (czyt. sij) – tak,
grazie (czyt. gracje) – dziękuję.
- Opowieść ruchowa „Podróżujemy po Włoszech”. Dzieci naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania.
Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dzieci poruszają się, naśladując odgłos auta: brum, brum, wrrr, wrr). A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (Dzieci wsłuchują się w otoczenie). W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Leżenie na plecach, naśladowanie jazdy rowerem). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (dzieci naśladują wsysanie makaronu – ćwiczenia mięśni warg, gryzienie – ruchy okrężne żuchwy, oblizywanie ust po smacznym posiłku – ćwiczenia języka). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Dzieci leżą na plecach, naśladują opalanie się, pływanie).
- Zachęcamy do przygotowania wspólnie z dzieckiem pizzy – oczywiście w dogodnym dla Państwa czasie. Przykładowy przepis na ciasto (nie musi być ten) do przygotowania spodów pizzy, chwalony w internecie, ale osobiście nie sprawdzony:
https://www.mojewypieki.com/przepis/ciasto-do-pizzy-przepis-iii
Śmiało można wykorzystać własną kreatywność!!
Zadaniem dziecka jest nazwanie wszystkich przygotowanych produktów (dodatków) do pizzy, jakie sobie wybierze, np.; ser żółty, szynka, sos pomidorowy, pomidory, cukinia, pieczarki itp. Następnie dzieli nazwy na sylaby i głoski (jeśli potrafi).
Życzymy miłego spędzenia czasu podczas kulinarnych eksperymentów i smacznego!!!
Zadania w kartach fioletowych cz. 4, s. 34,35.