Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

Realizacja podstawy programowej 25.06.2020r. -Zabawy badawcze. Dlaczego czereśnie pękają?

Cele:

- ćwiczenia małej motoryki

- utrwalanie kierunków: lewa-prawa, góra-dół

- rozwijanie mowy i myślenia

- poznawanie przyczyny pękania czereśni

- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych

 

1. Zabawa Wakacje.
kartka, kredki
Rysowanie w prawym górnym rogu kartki słoneczka, z jednoczesnym wypowiadaniem zdania: Wakacje muszą być słoneczne. Rysowanie w lewym dolnym rogu kartki kwiatka i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być pachnące. Rysowanie w lewym górnym rogu kartki lodów i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być słodkie. Rysowanie w ostatnim, pustym rogu kartki skrzyni i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być tajemnicze. Określanie, który to róg. Rysowanie na środku kartki siebie na wakacjach.

 

2. Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej „Czereśnie”.

 

Przyleciał, zagwizdał szpak –

zaraz powiem, co i jak:

- Czereśni – wołał – czereśni

nie trzeba zrywać za wcześnie,

lecz w sam czas.

Czerwiec w słońcu je rumieni,

co dzień dodaje czerwieni

raz po raz.

Gdy dojrzałe, słodkie kiście

zamigocą pośród liści,

ja dam znak.

Z dawna ptaki głoszą w pieśniach,

Że najlepiej na czereśniach

Zna się szpak.

 

  • Rozmowa na temat wiersza: O jakich owocach jest mowa w wierszu? Jaki ptak bardzo lubi czereśnie? W jakim miesiącu dojrzewają czereśnie?

 

3.  Dlaczego czereśnie pękają? – zabawa badawcza.
Czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą.

• Wyjaśnianie dziecku, dlaczego - kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

• Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.

• Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą.

Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija.
Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

• Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

4. Zabawa rozluźniająca mięśnie wokół oczu i na czole – Duże oczy.
Rodzic opowiada, dziecko słucha i wykonuje polecenia.
Za chwilę będziesz mógł/a zrobić duże, bardzo duże oczy. Unieś przy tym brwi do góry tak mocno, jak tylko możesz. Wyobraź sobie, że masz jeszcze dodatkowe, trzecie oko pośrodku czoła. I właśnie to oko otwórz tak szeroko, jak tylko potrafisz… A potem możesz poruszać swoimi szeroko otwartymi oczami we wszystkie strony: w dół, do góry, w prawą stronę, w lewą stronę. Być może zauważysz swoimi trzema szeroko otwartymi oczami coś, czego do tej pory nie widziałeś/łaś. Za chwilę zacznę powoli odliczać do sześciu. Kiedy dojdę do szóstki, zamknij na moment oczy i nadaj im w myślach taki rozmiar, jaki chciałbyś/chciałabyś mieć. Trzecie oko będziesz mógł/a sobie później wyobrazić za każdym razem, kiedy będziesz chciał/a zobaczyć coś w twojej wyobraźni. Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć….

 

 

Pozdrawiamy serdecznie!!!