NA WAKACJE RUSZAĆ CZAS- 26.06.2020- PIĄTEK
RODZICU
Zbliżają się wakacje, dlatego warto odświeżyć wiedzę dziecka na temat bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach- również związanych z epidemią koronawirusa. Pomogą w tym, zamieszczone dzisiaj wierszyki, piosenka. Prosimy, przeczytaj powoli wiersze, aby dziecko mogło dobrze zrozumieć ich treść i omówić najważniejsze zasady bezpiecznego wypoczynku.
ŻYCZYMY ZDROWYCH I BEZPIECZNYCH WAKACJI
Temat : Bezpieczne i zdrowe wakacje
Cele :
-Poszerzenie wiedzy dziecka na temat bezpieczeństwa podczas wakacji.
-Wskazywanie sposobów bezpiecznej zabawy oraz zachowania warunkującego zdrowie i bezpieczeństwo dziecka w czasie letniego wypoczynku.
-Rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Podstawa programowa : I 1, I 3, I 5, I 8, I 9, III 5, III 8, IV 2, 4,5, 7, 8, 9, 12, 15.
1. Słuchanie wierszy W. Badalskiej „ Wakacyjne rady ” i J. Koczanowskiej „ Nie wolno ”
Posłuchaj uważnie wierszy, zapamiętaj rady na bezpieczne wakacje .
„Wakacyjne rady”
Głowa nie jest od parady i służyć ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj, kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda, chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane gdy zobaczysz w borze,
nie zrywaj! nie zjadaj! bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie. Jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz, nie wkładaj go do koszyka.
„ Nie wolno !”
Nawet małe dziecko dobrze o tym wie, kto to jest znajomy, a kto obcym jest.
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać, ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać !
Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi, że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków, lub iść z nieznajomym na spacer do parku.
Rozmowa na temat treści wierszy :
- Co musisz nosić na głowie, kiedy grzeje słońce ?
- Gdzie można się kąpać ? Kto musi być obok ciebie ?
- Jakie owoce możesz zrywać ?
- Jakie grzyby możesz zbierać ?
- Kto to jest obcy ?
- Czy możesz brać słodycze lub prezenty od obcego człowieka ?
- Czy możesz z nim iść na spacer ?
- Czy wiesz, jak się zachować, kiedy zaczepia cię ktoś obcy i zaprasza np. na lody, do swojego domu lub samochodu ?
Rodzicu, wyjaśnij dziecku zasady zachowania wobec osób obcych, nie znanych, które może spotkać na placu zabaw, pod blokiem. Zachowanie czujności to podstawa !
2. Zabawa przy piosence „ Tato nadchodzi lato ”
Baw się przy piosence : https://www.youtube.com/watch?v=qq_wR7Mv2_8
3. Rady na bezpieczne i zdrowe wakacje
Zapamiętaj te zasady.
Nie dotykaj dzikich zwierząt !
Kąp się w miejscach bezpiecznych ! Kąp się pod opieka dorosłego !
W czasie wycieczek nie oddalaj się od rodziców !
Osłaniaj głowę przed słońcem !
Zdrowo się odżywiaj – jedz owoce i warzywa.
Myj owoce przed jedzeniem !
Myj dokładnie ręce przed jedzeniem , po zabawie i spacerze !
Nie bierz słodyczy i prezentów od obcego !
7. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
Przybory: kilka klocków
Słuchaj i ćwicz :
1.Zabawa orientacyjno – porządkowa- tworzenie koła
* marsz, bieg, podskoki w rytmie -Powtórzyć 3x.
* „Olbrzym i karzełki” – marsz z maskotką lub klockiem na głowie (olbrzym – marsz w pozycji wyprostowanej, karzełki – marsz w pozycji kucznej- Powtórzyć 3 x
II. Część główna
* W siadzie skrzyżnym z klockiem na głowie – zrzucanie klocka na lewo, w prawo, w przód, w tył.
* Ćwiczenia z elementami równowagi; ułożone klocków w linii prostej w odległości 1 m od siebie. Dzieci przebiegają między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x.
* Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na podłodze.
Na sygnał czworakowanie w przód i w tył. Powtórzyć 3x
* Ćwiczenia z elementami rzutu i chwytu; dziecko podrzuca i łapie klocek, najpierw w miejscu, potem w ruchu. Każdą wersję powtórzyć 4x.
* Ćwiczenia oddechowe; leżenie tyłem. Woreczek na klocek na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami (klocek podnosi się i opada).
III. Ćwiczenia kształtujące cechy motoryczne
*Szybkość- „Piramida” -potrzebne 3-4 klocki – bieg po linii i pozostawienie klocka w wyznaczonym punkcie, powrót, bieg z kolejnym klockiem i zostawienie go w tym punkcie ( dz. biega dotąd, aż przeniesie wszystkie przygotowane klocki – budując w ten sposób piramidę ).
* Moc- podskoki obunóż z klockiem między kolanami: w miejscu, w przód, w tył, w bok
. Powtórzyć 2x.
IV. Ćwiczenia uspokajające „Świeczka” – ćwiczenia oddechowe
– dzieci dmuchają na wystawiony palec – raz prawej, raz lewej ręki.