CO ROBIMY W STYCZNIU
W STYCZNIU!
W dalszym ciągu utrwalamy zachowania i nawyki prozdrowotne, związane z przeciwdziałaniem COVID – 19
TEMATYKA I PODEJMOWANE DZIAŁANIA:
ZWIERZĘTA SĄ GŁODNE.
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu,
- dostrzeganie, że rośliny i zwierzęta mają swoje potrzeby; dbanie o nie (np. dokarmianie ptaków zimą),
- otaczanie troską roślin i zwierząt,
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
- rozpoznawanie poznanych liter drukowanych – małych i wielkich,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
- wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym,
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym,
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań,
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, określanie aktualnej pory roku,
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych,
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,,
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >..
ZABAWY NA ŚNIEGU
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu),
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,
- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko,
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,
- wspólne układanie opowiadania,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo wierszy,
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań,
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy,
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych,
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
DZIEŃ BABCI I DZIADKA
- uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody,
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości,
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu,
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty,
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne,
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, długich wierszy,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
- posługiwanie się poprawną mową,
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań,
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne, z akompaniamentem muzycznym,
- wspólne wykonywanie prac plastycznych,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach,
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Piosenka – „Pory Roku”
1. Cztery pory ma rok cały, każda inna, oczywiście.
Zima w śniegu, wiosna w kwiatach, lato w słońcu,
jesień w liściach.
Ref. Wiosna, lato, jesień, zima, cztery pory rok nasz ma,
każda różne zna zabawy, każda w co innego gra.
2. Wiosna lubi rower, piłkę, lato- łódki i skakanki,
jesień – rolki, hulajnogi, zima – narty, łyżwy, sanki.
Ref. Wiosna…
3. Wiosna stawia babki z piasku, lato kąpie się w basenie,
jesień spaceruje w lesie, zima śnieg w bałwana zmienia.
Piosenka” – „Wesoła Babcia”sł. I muz. D i K Jagiełło
- Moja babcia lubi śpiewać,
moja babcia lubi grać.
Lubi czytać dobre książki,
a w niedzielę dłużej spać.
Ref: Bo nieprawda, że to babcie
muszą ciągle w kuchni stać,
smażyć placki, jajecznicę
i ubrania nasze prać.
Ref: Bo….
2. Moja babcia jest zadbana
i ubiera modnie się.
Chodzi często do fryzjera
I wspaniale trzyma się.
Ref: Bo…..
3. A ja kocham swoją babcię
i pomagam ciągle jej.
Chcę, by długo była młoda
I by żyło się jej lżej.
ZIMA - J. Oleszczuk
Mróz na dworze,
Więc kto może,
W kożuch się otula,
Bo wiatr srogi,
Dmie po drogach,
I po polu hula,
Mróz na dworze,
Więc kto może,
Rad się w cieple chroni,
W domu, w norze, w dziupli,
W borze, gdzie mróz nie dogoni.