Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE -01.04.2021- CZWARTEK

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE  - 01.04.2021

 

 Temat : DOBRE POMYSŁY MAMY I WŁASNE  GRY Z KOSTKĄ NA ŚWIĘTA UKŁADAMY – PRZYGODA  WIELKANOCNEGO ZAJĄCZKA

  Cele

Dziecko

- zna dni tygodnia

-umie godzić się z przegraną;

-umie manifestować swoje emocje w sposób akceptowany;

-liczy do 6 za pomocą liczebników głównych;

-odróżnia prawidłowe liczenie od błędnego;

-umie odwzorowywać zbiory liczmanów (ilość kropek zgadza się z ilością kroków lub przesunięć pionkiem);

-zna zasady prostej gry – ściganki;

-przestrzega wspólnie ustalonych reguł i zasad gry planszowe;

- czyta napis START i META;

-potrafi konstruować prostą grę planszową.

 

1. Śpiewamy piosenkę  „Wielkanocne idą świętą”  https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ

 

2. Utrwalamy znajomość dni tygodnia – ćwiczymy pamięć podczas recytacji wiersza „ Gimnastyka dni tygodnia

•             powiemy dziecku jak nazywa  się dzisiejszy dzień .

•             Zapytamy, jaki dzień tygodnia był wczoraj, a jaki będzie jutro?

Gimnastyka dni tygodnia dziecko recytuje i wykonuje ruchy

W poniedziałek dwa podskoki,

Wtorek robi kroki w boki.

 W środę trzy  kółeczka,

No a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

A sobota robi ślady.

A w niedzielę dyskoteka

Stary tydzień już ucieka

 

PRZYPOMINAMY – TO WAŻNE

Metoda konstruowania gier matematycznych   wg. Edyty  Gruszczyk-Kolczyńskiej

Metoda konstruowania gier matematycznych pomaga dzieciom  w

rozwoju inteligencji operacyjnej, nabyciu umiejętności liczenia oraz kształtowaniu odporności

emocjonalnej na trudne sytuacje. Te trzy obszary : rozumienie, umiejętności i emocje, są niezbędnym

warunkiem skutecznego kształtowania dziecięcych kompetencji matematycznych.

Gry są bardzo przydatne dzieciom, ponieważ są jednym ze sposobów wspomagania ich

rozwoju umysłowego. Z ich wykorzystaniem można wyćwiczyć u dzieci refleks i szybką orientację

w tym, co w danym momencie jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu, kształtować

umiejętności interpersonalne, które są ważne dla zgodnego współdziałania z innymi, rozwijać mowę,

pamięć i myślenie, a przede wszystkim można doskonalić umiejętności matematyczne. W trakcie gier

dziecko potrafi ćwiczyć z wielkim zainteresowaniem np. rachowanie przez ponad godzinę, nie czując

przy tym zmęczenia.

•             Należy pamiętać , ze wartości kształcące gier zależą od dopasowania każdej z nich do możliwości wykonawczych dziecka.

•             Gra nie może być zbyt łatwa, bo niczego dziecko nie

nauczy, a szybko się znudzi. Nie może także być trudna, gdyż zniechęci je    i wystraszy.

•             Gry nadają się także do kształtowania odporności emocjonalnej dziecka, ale pod warunkiem że nauczymy je konstruować grę, a potem zechcę ono wziąć w niej udział.

•             Konstruowanie i gra są o tyle atrakcyjne, ze dziecko będzie starało się wytrwać do końca zabawy. Dążenie do wygranej wywołuje zawsze spore emocję. Będą one jednak na miarę dziecka, ponieważ ono samo tę grę opracowało.

KROK PIERWSZY

1.            Dorosły rozkłada na stole arkusz papieru, obok kładzie kredki, mazaki, kostki do gry, pionki i klocek do odmierzania płytek chodniczka

 

Ułóżmy wspólnie grę, a potem w nią zagramy. Będzie to gra ściganka.

 Narysuję chodniczek, po którym będziemy się ścigać. Tu jest początek tu koniec

wyścigu. Żeby się nie pomyliło, umieszczę: „start” i „meta”, a także

narysuję strzałkę, która przypomni nam, w którą stronę będziemy się ścigać.

2. Dorosły rysuje chodniczek. Zaznacza początek i koniec oraz kierunek ścigania.

3. Dziecko z pomocą dorosłego odmierza przy pomocy klocka płytki chodniczka.

 4. Ustalenie zasad gry: pionki to zawodnicy- jeden twój, drugi mój; rzucamy na przemian kostką; ile wyrzucisz kropek, o tyle przesuniesz swój pionek do przodu.

 5. Jeżeli kropek jest więcej, trzeba czekać, aż grający wyrzuci odpowiednią ich liczbę

6. Wygrywa ten kto pierwszy przekroczy linie mety.

KROK DRUGI

Dziecko  z  rodzicem  przystępują do samodzielnego konstruowania gry, wymyślając  do niej opowiadanie  np. o Zajączku Wielkanocnym, który szuka pisanek i przeżywa różne przygody lub Wesołych  Pisankach .  Następnie  oznaczają pola- pułapki i premie ( rysują obrazki), tworzą pionki  i potem możemy rozpocząć grę.

Gra  -  proste zasady, 

1.      Oznaczenia pól

  • Pole czarne – cofnij się na start
  • Pole z kostką do gry – masz dodatkowy rzut
  • Pole z czarnymi kropkami – cofasz się do tyłu tyle pól ile kropek na polu
  • Pole z pisankami  - Zadania do wykonania np. odczytywanie wyrazów lub układanie z liter wg, wzoru ( można wykorzystać napisy zajęć poprzednich)
  • Pole z marchewką -  rozwiązujemy zagadki np.

 

1.      Zagadka Święconka

Zagląda ciekawie

przez okienko – słonko.

Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/

 

2.      Zagadka Pisanki

W wielkanocnym koszyczku

leżeć będą sobie.

Zanim je tam włożę,

ślicznie je ozdobię.

 

3.      Zagadka Wielkanoc

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!

Podzielimy się jajeczkiem,

bo dziś przecież.../Wielkanoc/

 

4.      Zagadka Baranek

Tyle w koszyczku

leży pisanek!

A pośród nich

słodki.../baranek/

Życzymy miłej zabawy, zachęcamy do podzielenia się swoimi grami,  przysyłania zdjęć  i opisów na adres

malgorzatawolszczampp4@interia.pl

       POZDRAWIAMY – NAUCZYCIELKI GR IV