REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE -06.04.2021- WTOREK

REALIZCJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE - 06.04.2021

Temat: „ TO WIOSNA  ”

Cele:

•             pobudzanie aktywności poznawczej i ruchowej,

•             wydłużanie czasu skupiania uwagi,

•             stymulacja wszystkich zmysłów,

•             oswojenie z różnymi bodźcami,

•             wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała,

•             kształcenie koordynacji: ręka – oko,

•             poprawa precyzyjności ruchów,

•             doskonalenie zdolności manualnych,

•             rozwijanie wrażliwości dotykowej,

•             osiąganie stanu relaksacji.

 

Rozmowa na temat – Jak nazywa się dzisiejszy dzień?, Jaki dzień będzie jutro, jaki był wczoraj?

Planowanie- Co będziemy robili jutro? ( rano, po południu- warto, żeby dziecko zaplanowało np. zrobienie porządków z zabawkami lub segregowanie bajek, klocków  lub pomagało w domowych porządkach)

Gimnastyka przy wierszyku o dniach tygodnia- ćwiczymy pamięć ruchową

1. „Łapiemy wiosenne  zajączki” – stymulacja wzrokowa.

Rodzic z wykorzystaniem lusterka i światła wpadającego do pokoju tworzy „świetlne zajączki” przemieszczające się po pomieszczeniu, dzieci wodzą wzrokiem za źródłem światła. W czasie ćwiczeń można włączyć muzykę , która wzmacnia efekty wzrokowe.

2. „Zapachy wiosny” – rozmowa z dziećmi- zachęcanie do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, odczuciami, budzenie wyobraźni, rozwijanie słownictwa, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat

Wszystko ma jakiś zapach, jak myślisz, jaki zapach ma wiosna? Czym pachnie wiosna?

Z jakim zapachem kojarzy ci się wiosna?

3. „Portret wiosny” (D. Gellner) – przypominamy  ten wiersz- dzieci znają go z ubiegłego roku. Odczytywanie lub układanie z liter wyrazu wiosna

Oto wiosna na obrazku.

Grzeje uszy

w słońca blasku.

Kwiat jej zakwitł

na sukience,

i na ręce.

Szpak jej w bucie

gniazdo uwił

choć o gnieździe

nic nie mówił.

A na palcu

siadł skowronek

i wygląda

jak pierścionek!

4.  „Zaśnij – obudź się” – zabawa rozwijająca percepcję słuchową z wykorzystaniem przedmiotów wydających dźwięki (długopis, pęk kluczy, nożyczki).

Dziecko zamyka oczy i udaje, ze śpi. Rodzic wykorzystuje różne przedmioty, które wydają dźwięki- zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co go obudziło. Dziecko nazywa przedmiot, mówi na jaką głoskę zaczyna się jego nazwa, na jaką kończy. Dzieli wyraz na sylaby, liczy głoski .

5.. „Wiosenne przebudzenie”-

Dziecko  improwizuje ruch do muzyki  A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna” z wykorzystaniem np. apaszek mamy

To ważne, żeby dziecko potrafiło realizować swoje pomysły do słuchanej muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

6. Dziecięce masażyki wg. (M. Bogdanowicz) – masaż pleców – raz robi to rodzic, a potem dziecko. Ważna zabawa- rozwija wrażliwość dotykową

Była wiosna.

Pewnego razu rolnik wyszedł na pole- Kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym,

a za rolnikiem…

pani rolnikowa na szpileczkach- stukamy szybko dwoma palcami,

a za panią rolnikową…

piesek gryzący- szczypiemy,

Obszedł rolnik całe pole- kroczymy palcami wskazującym i środkowym dookoła pleców,

wielkimi krokami i pomyślał:

„A może by zaorać tak?”

i…zaorał- naciskamy, przesuwając do przodu czubki palców obydwu dłoni,

zabronował- „garbimy” plecy

potem zasiał i…- opukujemy plecy czubkami palców,

poszedł odpocząć- kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym,

a za rolnikiem…

rolnikowa na szpileczkach- stukamy szybko dwoma palcami,

a za rolnikową…

piesek gryzący- szczypiemy,

A temu wszystkiemu przyglądało się ciekawe słoneczko- pocieramy plecy okrężnym ruchem dłoni

 6. „Ciepło – zimno” – odczuwanie różnorakich bodźców dotykowych poprzez wkładanie dłoni do misek z wodą (ciepłą i zimną)- dziecko ma zasłonięte oczy, wkłada powoli.

7. Na koniec proponujemy, żeby rodzic jeszcze raz przeczytał wiersz „ Portret wiosny”, a dziecko namalowało do niego ilustrację            

 

DLA 6 LATKÓW PROPOZYCJA DO UTRWALANIA LITER I DOSKONALENIA TECHNIKI CZYTANIA –

CZYTANIE TEKSTU

To droga, a tam dom Agaty.

Ten dom ma ganek. Obok biega kogut.

On ma kolorowy ogon i mocne nogi.