REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE -07.04.2021- ŚRODA

 

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W NASZEJ GRUPIE- 7.04.2021 ŚRODA

TEMAT Opowiadanie „Tajemnica małego nasionka” J. Wasilewska

CELE –

- poznawanie pracy ogrodnika – czynności, jakie wykonuje i narzędzia jakimi się posługuje przy pracy

-  uwazne słuchanie opowiadania 

-rozwijanie mowy , udzielanie odpowiedzi na pytania

- rozwiazywanie zagadek słownych

- rozwijanie poczucia rytmu
 -założenie własnej hodowli
Dziecko:
- wie, jakie są etapy wzrostu roślin i czego potrzebują
- odpowiada na pytania całym zdaniem
- rozwiązuje zagadki;
- nazywa narzędzia ogrodnicze; dzieli wyrazy na sylaby
- nazywa wybrane czynności ogrodnika i naśladuje je
- naśladuje rozwój kwiatków przy muzyce poważnej
- bierze czynny udział w złożeniu hodowli fasolki.

1.Słuchanie opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J. WasilewskieJ.
„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

2.Rozmowa na temat opowiadania :
- kto zaopiekował się ziarenkiem?
- co zrobiło ziarenko w ziemi?
- dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
- co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
- co wyrosło z ziarenka?

3.Zabawa ruchowo- naśladowcza do krótkiej rymowanki  „Ogrodnik”

Mama mówi wierszy i pokazuje czynności ,a dziecko naśladuje :

Teraz się pobawimy

  I w ogrodnika  się zamienimy.

 Czynności  ogrodnika obserwujcie

  I to co on robi naśladujcie.

4.Rozwiązywanie zagadek słownych „Co jest potrzebne ogrodnikowi do pracy ?

 

Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. /łopata/

Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. /grabie/

Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! /konewka/

Tym dziwnym pojazdem na jednym kole

 Wozi ogrodnik narzędzia na pole. /taczka/

5. Zabawa naśladowcza „Nasionka”.
    Dzieci przy muzyce Vivaldiego zamieniają się w nasionka.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

Jesteście teraz małymi nasionkami, które znajdują się w ziemi. Jest wam ciepło. Jest tu cicho i ciemno. ( dzieci leżą na dywanie zwinięte w kłębek)
Spadł na was delikatny deszczyk, powoli zaczyna wam brakować miejsca w skorupce, robi się wam za ciasno w malutkiej skorupce. (dzieci nadal leżą na dywanie , powoli prostują ręce i nogi)
Teraz poświeciło na Was słoneczko jest Wam ciepło i miło, znowu rośniecie i rośniecie. (dzieci na początku kucają, następnie powoli wstają)
Z malutkich nasionek wyrastają piękne kwiaty , które próbują sięgnąć nieba.( dzieci wstają, podnoszą ręce wysoko do góry, wyciągają się).
6.. Mali ogrodnicy – zaproszenie do hodowli fasoli.
Jak założyć hodowlę fasoli? – instrukcja

Co jest potrzebne?
– 3 nasiona fasoli ,słoik,  podstawka, miseczka pod słoik, gaza, gumka recepturka

Gazę złożoną 2-krotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką. Palcem wcisnąć gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona. Nadmiar gazy obciąć. Do słoika wlać wodę tak, aby nasiona były stale wilgotne. Gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem woda spływa do spodeczka. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku, aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Gdy pojawią się korzenie nie będzie konieczne tak częste uzupełnianie wody.

Zachęcamy dzieci do codziennej obserwacji i zapisywania kalendarza wzrostu czyli rysowania zmian na kartkach. Jak się spotkamy w przedszkolu będziemy mogli pochwalić się swoją hodowlą  - rysunkami.

Zapraszamy również do skorzystania z linków:

https://www.youtube.com/watch?v=JUsWxMC6STQ

https://www.youtube.com/watch?v=HnCmEQ31ODw

https://www.youtube.com/results?search_query=ogrodnik