Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

"Czym się różni dzień od nocy?" - realizacja podstawy programowej w dniu 07.04.2021r.

Temat: Czym się różni dzień od nocy?

 Cele:

  • uświadomienie następstwa dni i nocy
  • poznanie różnic między dniem a nocą
  • rozwijanie umiejętności wyrażania ruchem wyobrażonego zachowania
  • słuchanie ze zrozumieniem
  • odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania
  • ćwiczenie pamięci

 

1. Rozmowa na temat cech dnia i nocy (pokazywanie i omawianie zdjęć, segregowanie zdjęć na przedstawiające dzień i noc).

- Z jakimi kolorami kojarzy się wam dzień, a z jakimi noc?

- Po czym poznajemy, że jest noc? Jak wygląda niebo w nocy, a jak w dzień?

- Z jakimi dźwiękami kojarzy się wam noc, a z jakimi dzień?

                     

 *źródło: pinterest.com

2. Zabawa dramowa „Co robimy w dzień, a co w nocy?”Gdy Rodzic mówi: Dzień, dzieci naśladują ruchem czynności, które można wykonywać w ciągu dnia. Gdy mówi: Noc, udają, że śpią.

 

3. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej pt. „Po nocy dzień, a po dniu – noc”.

 

Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw. Hej, hop! Skakał na trampolinie coraz wyżej i wyżej.

– Słoneczko! – zawołał Trampolinek. – Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie! – Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień – odpowiedziały słoneczne promyki. – Wkrótce słońce zajdzie i będzie ciemno.

I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba. Wokoło zrobiło się szaro. Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki, a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.

Tampolinek pobiegł do sali. Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu.

– A ja nie pójdę spać – postanowił Trampolinek. – Zaczekam, aż znowu wróci dzień.

– Ale noc jest do spania – tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego domku.

Trampolinek usiadł na werandzie. Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd. Zabawki spały, a Trampolinek liczył gwiazdy. Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka.

– Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony – przekonywał księżyc, a gwiazdy migotały przyjaźnie. I zanuciły kołysankę:

 

Ciemna noc po jasnym dniu

idzie z koszem pełnym snów.

Kołysanki płyną z gwiazd,

każda inną bajkę zna.

Trampolinku, czas na sen,

zanim przyjdzie nowy dzień.

 

Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął. Spał i śniła mu się trampolina…

 Rano promyki słońca połaskotały go w policzek.

– Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!

– A gdzie księżyc i gwiazdy? – pytał zdziwiony Trampolinek.

– Noc się skończyła – odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem.

 

Wstały ptaki skoro świt,

rannym ptaszkiem bądź i ty.

Pięknych przygód dam ci moc,

zanim znowu przyjdzie noc.

 

Trampolinek miał bardzo dobry humorek.

– Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? – zapytał zabawek.

– Wiemy, wiemy! – A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc?

I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać. Hej, hop!

 

4. Rozmowa na temat opowiadania.

- Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce?

- Co się stało z kwiatkami?

- Co zrobiły wróbelki?

- Co się pojawiło na niebie?

- Co lalki powiedziały Trampolinkowi?

- Co Trampolinek powiedział zabawkom?

 

5. Nauka na pamięć rymowanek z opowiadania.

 

 

                                                                                  Miłej zabawy