"Rytm dnia i nocy" - realizacja podstawy programowej w dniu 08.04.2021r.

Temat: Rytm dnia i nocy.

 

Cele:

  • rozwijanie umiejętności dostrzegania i układania rytmów
  • wzbogacanie słownictwa czynnego poprzez wyszukiwanie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym
  • rozwijanie umiejętności plastyczno-manualnych,
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • ćwiczenie spostrzegawczości.

 

1. Zabawa ruchowa z gazetami. Dzieci wykonują różne czynności z gazetą: falują, machają, zwijają w rulon, zgniatają w kulę, rzucają kulami do siebie, celują kulami do kosza… Na koniec zabawy dzieci sprzątają pokój.

 

2. Przypomnienie rymowanek z opowiadania z poprzedniego dnia.

 

3. Zabawa matematyczna „Układanie rytmu dnia i nocy”.

Rodzic kładzie na podłodze hula – hoop. Można uformować koło ze sznurka. Dzieci otrzymują żółte i czarne kartoniki. Układają na okręgu kartoniki na przemian: żółty, czarny, żółty, czarny... do zamknięcia całego okręgu. Następnie dziecko wskazuje kartoniki i odczytuje: dzień, noc, dzień, noc...

 

W wolnych chwilach zachęcamy do zabaw w układanie rytmów.

Do zabaw można wykorzystać liczmany, np.: wycięte z kartonu gwiazdki lub księżyce, słoneczka. Mogą to być również nakrętki lub klocki, figury geometryczne, guziki…

Zadaniem dzieci jest ułożenie rytmów pokazanych przez rodzica. Następnie same wymyślają własne układy. Zadania można utrudnić wprowadzając kolejne elementy.

 

Przykładowe proste rytmy:

 

 źródło: sosw.tarnow.pl

4. Zabawa słowna „Przeciwieństwa”. Rodzic mówi pierwsze słowo, a dzieci dopowiadają drugie o znaczeniu przeciwnym,

np.: jasno – ciemno, głośno – cicho, czarny – biały, góra – dół, długi – krótki, … .

 

5. Praca plastyczna „Dzień i noc..”.

Dzieci dostają dwie kartki (połowa A4): jasnoniebieską i granatową (lub czarną). Malują, rysują lub przyklejają (wycięte przez siebie) na odpowiednich kartkach słońce, gwiazdy i księżyc. Naklejają kartki na karton A4. Prosimy rodziców, aby np. przed wycinaniem narysować dziecku kontury. Pracę można również wykonać na papierowym talerzyku – wcześniej należy przygotować tło.

Przykład:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1084-dzien-i-noc

 

6. Zabawa ruchowo-muzyczna „Jestem słoniem”.

Rodzic włącza nagranie C. Saint-Saensa Słoń.

https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg

 

Dzieci poruszają się ciężko jak słonie, stawiając duże kroki. Na przerwę w muzyce kładą się na dywanie i odpoczywają.

 

 

                                                              Miłej zabawy