REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ –PIĄTEK 16.04.2021r Kiedy jest dzień, a kiedy noc

 

Temat : Kiedy  jest dzień, a kiedy noc?

Cel :poznawanie zjawiska powstawania dnia i nocy

-rozwijanie umiejętności logicznego  myślenia

-  rozwiązywanie prostych zagadek słownych

 - zapoznanie rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,

 

  1. 1.       SKOJARZENIA
    Dziecko podaje jak najwięcej skojarzeń do słowa „kosmos”, (np. gwiazdy, Droga Mleczna, kometa, planety, Słońce, księżyc, astronauta, ufoludki, statek kosmiczny rakieta, kometa)
    Wybieramy 3 skojarzenia i układamy z tymi słowami zdania  
  2. „Kosmiczne zagadki”:
    Kiedy nocą słońca,
    nie ma już na niebie,
    świeci całym sobą,
    lub kawałkiem siebie. (Księżyc).


Jej długi warkocz złotem błyska,
siostrą jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo.
Niesie wieści. Jakie? To tajemnica. (kometa)


Bardzo mu dobrze się wiedzie,
do pracy rakietą jedzie –
na podbój kosmosu,
planet i w galaktyki nieznane. (kosmonauta)

2.Słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

3. Słuchanie wiersza  Halo, tu mówi ZiemiaM. Terlikowska

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
- Dobranoc!- wołam
- Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół

Zabawa Jak powstają dzień i noc  z wykorzystaniem globusa (piłki) i lampki

Wyjaśnienie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur( demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona do Słońca. Jeśli nie ma chmur, widzimy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje  noc.
Nasza planeta to ZIEMIA. Ziemia krąży dookoła siebie oraz wokół SŁOŃCA. Razem z Ziemią krążą inne PLANETY. W KOSMOSIE znajdują się także GWIAZDY, KSIĘŻYC i inne ciała niebieskie. Człowiek, który odbywa podróż w kosmos nazywa się KOSMONAUTA. Ma on specjalny kombinezon, który chroni jego ciało i jest mu w nim ciepło. W kosmosie, blisko słońca jest tam goręcej niż w piecu, a w cieniu zimniej niż w zamrażarce. Kosmonauta ma też butlę z tlenem/powietrzem potrzebnym mu do oddychania. Do lotu służy mu RAKIETA. Ludzie, którzy chcą lecieć w kosmos muszą być niezwykle sprawni, zdrowi i odpowiednio przeszkoleni. Więc zapraszam Was do ćwiczeń. Ale zanim zaczniemy ćwiczyć oglądnijcie filmik:
   Piosenka o planetach

https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg
4. Zabawy ruchowe z piłką( małe piłki gumowe, piankowe lub pluszowe)

 Zabawa piłką w nawiązaniu do kształtu Ziemi


1- Ćwiczenia na spostrzegawczość – powolne obracanie piłki w dłoniach i poznawanie jej kształtu, – toczenie piłki po całym ciele: głowie, klatce piersiowej, brzuchu, rękach i nogach, – toczenie piłki stopami (do tego ćwiczenia dzieci zdejmują obuwie).
2- Ćwiczenia na zręczność – toczenie piłki wokół lewej i prawej nogi, – toczenie piłki wokół siebie w siadzie skrzyżnym, – zabawa w parach – jedna osoba z kładzie się na plecach, druga toczy piłkę wokół całego jej ciała, po chwili następuje zmiana ról, – wprawianie piłki w ruch różnymi częściami ciała, np. głową, dłonią, kolanem.
3 - Ćwiczenia w chwytaniu i rzucaniu – podrzucanie wysoko piłki i próby jej łapania, – przerzucanie piłki z lewej do prawej ręki, – zabawa w parach – dzieci rzucają do siebie piłkę, stojąc, siedząc, a następnie klęcząc.
4 - Lot rakietą – Dzieci biegają z rękami wyciągniętymi na boki. Na hasło: Lądowanie – zatrzymują się i nisko kucają.

5 - Kosmiczny spacer – Dzieci poruszają się w podskokach. Na hasło: Wysoko – podskakują jak najwyżej (przyciąganie jest słabe). Na hasło: Nisko – skaczą ciężko, ledwo odrywając stopy od podłogi (przyciąganie jest silne).
6 - Deszcz meteorytów – Każde dziecko robi kulkę z gazety (meteoryt), którą przerzuca z ręki do ręki. Na hasło: Deszcz meteorytów – wszystkie dzieci jednocześnie podrzucają swoje meteoryty jak najwyżej, jednocześnie próbując uniknąć trafienia przez spadające na podłogę meteoryty innych dzieci. Na zakończenie dzieci zbierają gazety i wkładają do worka.
7 - Kosmiczne kroki – Dziecko lub rodzic prezentuje śmieszny sposób poruszania się. Pozostałe osoby naśladują jej ruchy. Po chwili zamieniamy się 8olami.
9 - Kosmiczna cisza – Leżymy na plecach na podłodze. Próbują wytrzymać nieruchomo, nie wydając żadnego dźwięku, nasłuchują odgłosów z kosmosu przez około minutę. Rodzic może nastawić minutnik albo budzik.

Życzymy przyjemnej zabawy.