Już czytamy- LISTOPAD
JUŻ CZYTAMY - LISTOPAD
Zachęcamy do utrwalania poznanych liter, najlepiej w zaproponowanej wcześniej formie zabawowej czyli np. losowanie i odczytywanie sylab, wyszukiwanie i odczytywanie wyrazów zaczynających się na wylosowaną sylabę, układanie z wyrazów krótkich zdań, podpisów pod wykonanymi obrazkami itp.
Utrwalamy literę S, s
1. Czytanie sylab: sa, so, su,si, se, as, os, is, us, es
2. Czytanie wyrazów;
o-sa, ko-sa, ka-sa, sok, li-s, sos, sa-la, la-s, la-sy, sa-dy, Sa-ra
3. Czytanie krótkich zdań
To osy.
Mamo! Ta osa lata i lata.
To las. A tam lis.
To sok. Mama ma sok i Sara ma sok.
Utrwalamy literę L, l
1. Czytanie sylab: la, lo, lu, li, le, al, ol, il, ul, el
2. Czytanie wyrazów;
La- lalka, la- lampa, la- lato, la-lada
ma- mali, kot-kotlet, kot- kotki, kal- kalki
3. Czytanie prostych tekstów:
To lalka Oli.
Ala ma lalki.
Ela ma maki.
Ula ma domek dla lalek.
Utrwalamy literę y Y
1. Czytamy sylaby: my, ty, dy, ky, ly, um, yt, yd, yk, yl
2. Czytanie wyrazów;
da- daty, la- lady, ki- kity, do -domy,
ma-mamy, la-lamy, da-damy,
dy-dymy, ko-koty, lo-lody, mo-motyl
3. Czytamy proste teksty:
To my: Tola, Ida, Tadek.
Tymek ma auto i Tadek ma auto.
To domy.
Ida ma lody.
Utrwalamy literę r, R
1. Czytamy sylaby: ra, re, ro, ri, ru, ry, ar, er, or, ir, yr
2. Czytanie wyrazów: ra-raki, ra-rama, ra- rata, ra-raty, ro-rola, ry-ryki, ko-korek, kar-ty, Ro- Romek, kre- kreda, kre-kremy
Ma-rek, A-rek, Mi-rek
PAŹDZIERNIK -2020
JUŻ CZYTAMY- WAŻNE INFORMACJE
W naszej grupie 6 latki ( i chętne 5 latki ) poznały następujące litery :
O,o, A, a, E, e, U, u, M, m, T, t, I, i, D, d, K, k, L, l, y, Y
Do kończ miesiąca listopada poznamy jeszcze: Rr, Ss, Nn
BARDZO WAŻNE - SYSTEMATYCZNIE UTRWALAMY POZNANE LITERY- w przedszkolu prowadzone są codziennie zabawy z literami, sylabami i zabawy w czytanie.
Propozycje do zabaw w domu:
1. Utrwalamy litery – rodzic podaje nazwę litery lub pokazuje ją, a dziecko wyszukuje i zakreśla ją w tekście gazety ( na czerwono lub niebiesko)
2. Tworzymy literowy album- można razem z dzieckiem napisać potrzebne litery na komputerze i wydrukować, dziecko wycina litery przykleja na kartce i rysuje na tej kartce 2 obrazki zaczynające się na głoskę np.O,o ( każda litera ma swoją kartkę- w uproszczeniu literę – piszemy, przyklejamy, głoskę wypowiadamy). Można przedziurkować kartki i przewlec sznurek, potem dodawać następne kartki.
3. Wymyślamy słowa- Wydrukowane na ¼ kartki litery rozkładamy na stole, dziecko losuje , nazywa wylosowaną literę i mówi wyraz- np. k- kura . Druga wersja to wydrukowane sylaby np. ma – mama, do- dom
4. Czytamy słowa- z wydrukowanych sylab tworzymy wyrazy – da- ma, ta- ma
5. Tworzymy album z podpisanymi obrazkami- dziecko odczytuje zdanie i rysuje obrazek, lub rysuje obrazek, wymyśla tytuł i układa z wyrazów.
To dom. To mama. To dama. To mak. To dom i domek. Itd.
Czytamy sylaby i wyrazy
Ta- tama, ma-mata, te- temat, da- dama, ma-mama, da-data, mo-moda, ta-tata, me-meta, To mama i Ida. A tam dom.
Ko- kotek, Do- domek, mo- motek, ki – kita, ma-maki, ma – makieta
Kto to? To mama i kotek. Kotek ma motek.
La- lala, la- lalka, la- lama, la- lato, mo- model, la, lada, kal- kalka, ma- maki, kot- kotlet, ko- kotki.
To Ola. A to lalki Oli: Ala, Ela, Mila, Lila i Kamila. Ile lalek ma Ola?
Zachęcamy do częstych zabaw, a wydrukowane wyrazy- sylaby muszą być pogrubione i większe niż druk w gazecie – można ustalić z dzieckiem, jaka wielkość mu pasuje.
Znamy i bawimy się również z cyframi – 0-8