Miejskie Przedszkole Publiczne nr 4
w Bolesławcu

                   

                       59-700 Bolesławiec

        ul. Sądowa 9

                         Tel: (75) 612 13 06 

mpp4@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

Program Profilaktyczny

PROGRAM  PROFILAKTYCZNY

 

Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 4

w Bolesławcu

„Chcę być zdrowy i bezpieczny”

 

 

Bolesławiec  wrzesień 2023

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i Rodziców.

                          

Wstęp

 

Wiek przedszkolny jest specyficznym okresem w życiu dziecka, mającym istotny wpływ na zmiany zachodzące w jego indywidualnym rozwoju. Profilaktyka skierowana do dzieci w tym wieku powinna łączyć wiedzę i doświadczenie.

Niniejszy program profilaktyczny ma za zadanie wspomagać edukację dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie bezpiecznych zachowań. Jego celem jest odpowiednio wczesne uświadomienie dzieciom zagrożeń, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci.

Ponadto treści zawarte w programie dotyczą kształtowania postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo. Właściwa ich realizacja powinna w przyszłości umożliwić wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu oraz dbałość o własne bezpieczeństwo.

Obowiązkiem osoby dorosłej jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka w warunkach bezpieczeństwa i zdrowia.  Zatem program ten kierowany jest nie tylko do przedszkolaków, ale również do nauczycieli i rodziców.  Dorośli powinni ukazywać dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo, wyposażyć w wiedzę i umiejętności, ukształtować pewne postawy i nawyki wobec zdrowia i bezpieczeństwa. Zadaniem dorosłych jest wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko.

Cele główne:

  1. Wyposażyć dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie.
  2. Tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci i zachowaniu ich zdrowia.
  3. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych
  4. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej.
  5. Promocja zdrowego stylu życia.

Cele szczegółowe:

  • Uświadomienie dzieciom, że nie zachowanie ostrożności może spowodować różne wypadki: oparzenia, skaleczenia, stłuczenia
  • Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z zabawy zapałkami,
  • Tworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich  przedszkolaków.
  • Stosowanie zasad bezpieczeństwa, poruszania się w przedszkolu i poza nim.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i oceny przedstawionej sytuacji.
  • Uświadomienie niebezpieczeństw grożących na drodze,
  • Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z przypadkowych spotkań z nieznajomymi,
  • Wpojenie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt, np. psów,
  • Wpojenie wiedzy na temat postępowania w sytuacji zagrożenia,
  • Wprowadzenie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin, pokarmów nieznanego pochodzenia, lekarstw,
  • Zachęcanie do konieczności dbania o jamę ustną,
  • Kształtowanie nawyków higienicznych – podnoszenie poziomu kultury jedzenia,
  • Uczenie odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie,
  • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej.
  • Rozumienie  potrzebę pobytu na świeżym powietrzu,
  • Wzmacnianie poczucia wartości i budowa pozytywnego obrazu siebie.
  • Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.

Procedury osiągania celów:

  • Dobrej organizacji procesu edukacyjnego i zapewnieniu odpowiednich warunków do jego realizacji,
  • Tworzeniu sytuacji umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie dbania o własne bezpieczeństwo i zdrowie,
  • Doborowi  atrakcyjnych form i metod pracy opartych na różnorodnej działalności dziecka, 

Metody realizacji

  •  metody podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem
  • metody problemowe: gry dydaktyczne, klasyczna metoda problemowa
  • metody aktywizujące: drama, wystawa (ekspozycja), pokaz, inscenizacja
  • metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, pokaz, ćwiczenia, trening

Formy  realizacji:

  • praca indywidualna,
  • zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie
  • własnej inicjatywy, (zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, ruchowe, tematyczne- zabawy w role )
  • czynności samoobsługowe dzieci oraz praca użyteczna,
  • spacery i wycieczki
  • zajęcie organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w małych zespołach
  • zajęcia na basenie krytym
  • udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza  nim
  • udział w konkursach plastycznych, spartakiadzie

 

 

 

Sposoby realizacji

Treści programowe

Formy realizacji

Oczekiwane umiejętności

 BEZPIECZEŃSTWO:

I. Rozumienie i stosowanie zasad warunkujących bezpieczeństwo dzieci na terenie placówki

II. Przestrzeganie i stosowanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola

III. Zapoznanie dzieci z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu:

- kontaktu z nieznajomym,

- kontaktu z obcymi zwierzętami domowymi i leśnymi,

- zabawy z ogniem,

- zabawy w miejscach niedozwolonych,

-zrywanie nieznanych roślin i grzybów,

- samowolnego korzystanie z urządzeń elektrycznych

IV. kształtowanie postawy zaufania do przedstawicieli Policji, Straży Miejskiej itp.

  •  

HIGIENA  I ZDROWIE

I. Kształtowanie nawyków higieniczno – kulturalnych i umiejętności samoobsługowych

-          realizacja programów prozdrowotnych:

 1. „Czyste powietrze wokół   nas” SANEPID Warszawa 

2. Ogólnopolski program edukacji zdrowotnej „"Jesteś bosem oddychaj nosem" Warszawa

3.„Akademia zdrowego mleczaka” 

4.„Mamo, Tato, wolę wodę”

5.„Optymistyczne przedszkole”

6.„Happy Kindergarten”

II. Rozumienie roli prawidłowego odżywiania się

  1. "Zdrowo jem, więcej wiem”-

2. Ogólnopolski program „Kubusiowi przyjaciele przyrody” 

III. Podkreślenie roli ruchu, wody i powietrza jako stymulatorów prawidłowego rozwoju motorycznego dziecka

 1. współpraca z MOSIR-em pływalnią  Termy

2. Realizacja programu „Już pływam w przedszkolu”

 

IV. Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów zmysłów

- zajęcia terapii logopedycznej

- zajęcia usprawniające dużą i mala motorykę

- zaecia z integracji sensorycznej

- artretoterapia 

- omawianie problemu w trakcie zajęć dydaktycznych

- dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych na podstawie historyjek obrazkowych

-oglądanie plansz

- omawianie problemu zabaw w pobliżu jezdni, placu budowy, zbiorników wodnych, zimowych zabaw na zamarzniętych zbiornikach wodnych,

- rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących na podstawie ilustracji

-wycieczka do lasu, Osady Danieli w Zamiennicach

- wycieczka do ZOO we Wrocławiu Wrzosowej Krainy w Borówkach

Spotkanie z przedstawicielami policji, straży pożarnej, straży miejskiej w przedszkolu;

-wycieczki

-udział w spartakiadzie

„Bezpieczny maluch”- straż miejska - sytuacje naturalne,

-pogadanki,

-dostarczanie przykładów z literatury

zapoznanie z pracą lekarza (zajęcia dydaktyczne ,zabawy tematyczne),

-          udział w akcji mycia zębów w placówce

- sytuacje naturalne,

-pogadanki,

- zajęcia praktyczne, dydakty-

czne, zabawy tematyczne,

- udział w quizie,

-udział w konkursie plastycznym,

-wykonanie plakatów

-współpraca ze sklepem KAUFLAND

- realizacja wytycznych

- częste przebywanie na powietrzu, ubiór odpowiedni do pory roku,

- zabawy i ćwiczenia ruchowe na powietrzu, w Sali,

- udział w zawodach sportowych

- zabawy w wodzie na basenie krytym,

- udział w zawodach pływackich

- poznanie funkcji narządów zmysłów w trakcie zajęć dydaktycznych i zabaw.

Badania przesiewowe w grupach:

- w kierunku wad postawy,

- w kierunku wad wymowy,

- w kierunku wad wzroku

- ćwiczenia w małych zespołach

- indywidualna praca z dzieckiem

Dziecko
- zna pomieszczenia przedszkolne i ich przeznaczenie

- przestrzega zawartych umów

- potrafi zgodnie bawić się i współdziałać w zespole,

- zna zasady przechodzenia przez jezdnię

- zna ważne dla pieszych znaki drogowe ,

-potrafi dokonać podziału znaków na ostrzegawcze, informacyjne , zakazu
- zna niebezpieczeństwa wynikające z zabaw w niedozwolonych miejscach lub też niedozwolonymi przedmiotami

- wie że nie wolno zrywać nieznanych roślin,

- zna grzyby trujące

-przestrzega zakazu używania urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci

Dziecko                           
Potrafi kulturalnie zachować się przy stole oraz w czasie zabiegów higienicznych,

Jest samodzielne, posiada umiejętności samoobsługowe

Rozumie konieczność mycia zębów,

Rozwija wrażliwość i empatię

Zna zasady prawidłowego odżywiania się,

-rozumie konieczność mycia owoców i warzyw przed spożyciem.  

-poznaje walory zdrowotne warzyw i owoców

- zna  piramidę żywienia

-promowanie zdrowego trybu życia

- poznaje zagrożenia związane z prowadzeniem niewłaściwego stylu trybu życia.

- rozumie znaczenie i chętnie przebywa na powietrzu,

- czerpie przyjemność z zabaw ruchowych,

- rozwija  i doskonali swoją sprawność fizyczną

- rozwija swoje zainteresowania sportowe

- potrafi pływać                        

- ćwiczy w małych zespołach

 

Warunki wdrożenia programu

Realizacja programu wymaga:

  • wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka (ilustracje, historyjki obrazkowe, czasopisma, gazetki, znaki drogowe, albumy, podręczniki, płytoteka)
  • zorganizowanie wycieczek i wyjazdów poza teren przedszkola
  • wdrożenie wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu
  • współpracy z rodzicami a także pedagogizacji rodziców
  • nawiązanie współpracy z nadleśnictwem Bolesławiec, Osieczów
  • nawiązanie współpracy z Komendą Policji i Straży Miejskiej w Bolesławcu
  • spotkania z lekarzami i pielęgniarką
  • nawiązanie współpracy z MOSiR-em, Krytą Pływalnią Orka
  • Poradnią rehabilitacyjną i PCK.

 

Ewaluacja programu

Oceny efektów realizacji „Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania ocen realizacji programu będą stanowiły:

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • rozmowy z nauczycielami
  • analiza dokumentów – dziennik, plany wynikowe grupy,
  • osiągnięcia w konkursach,
  • badania ankietowe.